Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

TV4 förstärker samarbete med Youtube

Publicerad: 19 mars 2014, 09:29

Anders Pihlblads Youtubekanal.

Foto: Skärmklipp från Youtube.

UPPDATERAD Det började med en Idol-kanal. Nu väljer TV4 att utöka samarbetet med Youtube som kommer att ingå i TV4 Plays kommersiella erbjudande framöver.


Ämnen i artikeln:

YoutubeTV4Olof Lundh

TV4 vill kunna erbjuda en stor mängd klipp för besökarna på Youtube. Klippen kommer att delas upp i olika kanaler där profiler som Anders Pihlblad, Ulf Kristofferson och Olof Lundh har egna videobloggar.

– Våra profiler är oerhört viktiga för vårt innehåll och varumärke. Tittarna vill ha mer av våra profiler. På det här sättet får de följa med bakom kulisserna, säger Annika Järund Larsson, kanalchef på TV4 Play.

Även program som Nyhetsmorgon, TV4Nyheterna, TV4Sporten, Let's dance och Parlamentet får egna kanaler.

Tanken är att vara där tittarna är. Och speciellt nå den unga målgruppen i en högre grad, enligt Annika Järund Larsson.

– Vi når unga redan i dag, men det är programspecifikt. Men ingen kan ta ifrån Youtube att de attraherar unga människor på ett annat sätt än vad vi gör.

Idol-kanalen på Youtube fick miljontals visningar, vilket ligger till grund för beslutet. Sedan dess har kanalen anställt två personer som ska jobba för att stärka den nya satsningen.

Ser ni en risk i att den här utvecklingen kan få er att tappa inkomster på era premiumtjänster?

Nej, verkligen inte. Först och främst handlar den här satsningen om klipp och inte program. Youtube är ett klippheaven.

Vi vill skapa en stor räckvidd med mycket av vårt innehåll och kommer fortfarande ha premiumtjänsten med fokus på ett exklusivt innehåll, säger Annika Järund Larsson.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

YoutubeTV4Olof Lundh

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.