Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



TV

TV4 lanserar ny second screen-lösning för annonsörer

Publicerad: 26 Februari 2014, 08:47

Michael Grimborg, försäljningsdirektör på TV4-Gruppen

TV4 har tagit fram annonslösningen Ad Sync tillsammans med Widespace. Systemet gör det möjligt för tv-annonsörerna att automatiskt synkronisera sin tv-reklam med reklam och erbjudanden i mobilen och surfplattan.


Ämnen i artikeln:

WidespaceTV4

Nu lanserar TV4-Gruppen i samarbete med Widespace en ny annonslösning som bygger på det ökande second screen-användandet – TV4 Ad Sync. Genom automatisk tidsstyrning ger systemet tv-annonsören chansen att förstärka sin kampanj i rutan med samma eller kompletterande budskap på en andra skärm i samma ögonblick som reklamfilmen visas i tv-rutan.

– Med TV4 Ad Sync och genom samarbetet med Widespace får tv-annonsörerna möjlighet att på ett kraftfullt sätt förstärka sina tv-kampanjer med second screen-närvaro på några av Sveriges mest populära mobilsajter och appar. Det här innebär att vi ännu tydligare erbjuder våra kunder helhetslösningar som ger effekt och integrerar digitala lösningar i vår portfölj, säger Michael Grimborg, försäljningsdirektör på TV4-Gruppen.

TV4 Ad Sync är utvecklat i samarbete mellan TV4-Gruppen och Widespace. Den mobila kampanjen pågår lika länge som tv-kampanjen och har en kontinuerlig närvaro på sajterna över dygnet. När annonsörens reklamfilm i tv visas prioriteras annonsörens budskap på alla sajter samtidigt.  Det sker tre minuter innan annonsörens reklamfilm i tv startar och pågår under sex minuter.

Annonslösningen har redan testats av en handfull välkända svenska annonsörer. Den första utvärderingen, som gjorts av undersökningsföretaget Inizio, visar att en synkroniserad mobil- och tv-kampanj ger högre värden för kännedom, varumärkespreferens och köpintention än vad motsvarande kampanjer ger när de visas separat. Tydligast blir effekten för konsumenternas köpintentioner, som ökade med upp till 39 procent när kampanjerna synkades.

– Det ökande mobilanvändandet påverkar vår mediekonsumtion. Tv och mobilen lever i symbios och vår uppgift är att hjälpa annonsörerna att dra nytta av detta. Vi är stolta över samarbetet med TV4 som gör att vi kan erbjuda en mycket spännande och effektiv annonslösning, säger Patrik Fagerlund, vd på Widepace.

Krister Berntsson


Ämnen i artikeln:

WidespaceTV4

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.