Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



TV

TV4 ökar omsättning och resultat

Publicerad: 5 Februari 2016, 09:08

2015 gick bra ekonomiskt för TV4.

Foto: Andreas Elgstrand

TV4-Gruppen ökade sitt operativa resultat med 3,4 procent under 2015. Även omsättningen pekade uppåt. ”Framgångarna under 2015 är ett tydligt kvitto på att vår strategi fungerar”, säger vd Casten Almqvist.


Ämnen i artikeln:

Casten AlmqvistTV4

TV4-Gruppens operativa resultat slutade på 662 (640) miljoner kronor. Omsättningen steg till 4 234 (4206) miljoner kronor. Rörelsemarginalen ökade till 15,6 (15,2) procent.

TV4 Play ökade mer än marknaden i snitt. Strömstarterna ökade med 95 procent och den spenderade tiden med 79 procent. Under det fjärde kvartalet ökade veckoräckvidden till 20,9 procent.

Under året har TV4 startat sin videoannonsplattform Woo som fungerar som är en digital produkt för Bonnierbolagens rörliga videoannonslager. De har även startat ett så kallat talangnätverk – ENT – där man ska hitta innehållsskapare på digitala plattformar.

TV4 har dock blivit rejält försenad med sin streamingtjänst C More - ett Viaplay för Bonnier - som var tänkt att komma redan under första kvartalet 2015. Men efter en del strul så stod det klart att den inte kommer landa förrän efter sommaren 2016.

– Vi har haft ett väldigt framgångsrikt år, men mediemarknadens kraftfulla omvandling är påtaglig även för oss. Satsningen på teknik och svenskt innehåll kommer att vara central även framöver. Vi kommer också fortsätta utveckla och samordna vår organisation inom Broadcasting för att kunna möta tittare, användare och marknad på ett ännu bättre sätt, säger Casten Almqvist, vd TV4-Gruppen, i en pressrelease.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Ämnen i artikeln:

Casten AlmqvistTV4

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.