Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



TV

TV4-profil kritiserar SVT:s oberoende

Publicerad: 30 Maj 2014, 10:59

Olof Lundh och Lennart Johansson

Foto: Emelie Lundberg och Skärmdump från SVT Play "Mannen som förändrade europeisk fotboll"

I tisdags sände SVT en dokumentär om fotbollspampen Lennart Johansson. SVT får nu kritik från Olof Lundh som i en krönika ifrågasätter det journalistiska oberoendet i dokumentären. Anledningen är att Café Opera, där Lennart Johansson sitter i styrelsen, är med och finansierar filmen samtidigt som ägaren intervjuas i dokumentären.


Ämnen i artikeln:

SVTFotbollskanalenSVT PlayTV4Olof Lundh

Fotbollskanalens Olof Lundh var en av de kritiska rösterna när SVT tillgännagav att Sveriges förbundskapten i fotboll Erik Hamrén kommer att användas som expert under Fotbolls-VM.

Efter att SVT sände dokumentären "Mannen som förändrade europeisk fotboll" om den förre UEFA-basen Lennart Johansson i tisdags ifrågasätter TV4-profilen det journalistiska oberoendet på nytt i en krönika på Fotbollskanalen.se.

Under rubriken "Går det att köpa journalistiskt utrymme i SVT" understryker han att SVT som licensfinansierade har ett extra ansvar och en unik möjlighet att vara oberoende marknadskrafterna.  SVT köpte dokumentären om Lennart Johansson av Content Consulting, som innan även hade varit kontakt med TV4 och andra tv-bolag.

Enligt Olof Lundh hade man kunnat göra en hårdare granskning av fotbollspampen. Det som Olof Lundh reagerar starkast på är eftertexterna där det visar sig att filmen är producerad med stöd av Café Opera. I styrelsen för Café Operas huvudföretag Nobis sitter Lennart Johansson. I dokumentären medverkar även Nobis-ägaren Sandro Catenacci som pratar om en lunch i Italien.

"Även om det är en okej historia så platsar den inte i filmen. Ännu mindre om man betänker att hans företag har sponsrat filmen och dessutom har en tydlig koppling till Lennart Johansson.", skriver Olof Lundh och fortsätter:

"Svårt att förstå att SVT:s licensstålar inte ska räcka till att dokumentären om Lennart Johansson inte ska stå helt fri från Nobis. Fast det var kanske en ny analys att fördelarna övervägde nackdelarna? Helt enkelt så att det blev billigare att köpa in så att det blev pengar över till annat."

Mikael Österby är ansvarig utgivare för dokumentären på SVT. Han replikerar kritiken från Olof Lundh i ett mail till Resumé:

– SVT har inte tagit emot något sponsringsbidrag från Café Opera. Vi har betalat ett marknadsmässigt pris till ett produktionsbolag som i sin tur haft en sponsor. Detta är helt enligt reglerna om indirekt sponsring. Om det förekommer en sponsor ska det anges, vilket har skett.

– Vid inköpet kände jag inte till Lennart Johanssons koppling till Café Operas moderbolag. Detta här är en olycklig omständighet, som jag inte var medveten om. Men vid en sammantagen bedömning nu i efterhand kan jag inte se att innehållet påverkats av den kopplingen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.