Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

TV4:s EM-reklam granskas

Publicerad: 17 juni 2008, 13:36

Ett flertal krönikörer och bloggare har rasat mot mängden reklam i TV4:s EM-sändningar. Nu tar Granskningsnämnden, GRN, upp frågan. – Vi påverkas inte av vad media skriver utan gör det på eget initiativ, säger GRN:s Anneli Thunholm till Resume.se.


Lars Lagerbäck i Oddset-reklamfilmen.

TV4 har späckat EM-sändningarna med reklam vilket fått många sportentusiaster att rasa. På bloggar och i krönikespalter har det påtalats att det knappt finns något utrymme för analys mellan och efter halvlekarna.

Nu väljer Granskningsnämnden för radio & tv att ta upp mängden reklam i TV4:s sändningar. Man har fattat ett initiativbeslut, vilket innebär att nämnden själva inleder undersökningen.

De sändningar som blir föremål för granskningen gick i lördags, mellan klockan 12 och 24. Enligt Anneli Thunholm, föredragande i ärendet på GRN, var det mesta av dessa sändningar fotboll.

Är det mediaskriverierna som fått er att göra detta?
– Nej, vi påverkas inte av vad media skriver utan gör det på eget initiativ, säger hon till Resume.se.

– Vi gör det här emellanåt, vi har även fattat sådana beslut när det gäller SVT.

I beslutet skriver man att sändningarna ska granskas "med utgångspunkt i bestämmelserna i radio- och tv-lagen om otillbörligt gynnande, utformning av sponsringsmeddelanden samt största tillåtna annonsmängd".

Först om ett halvår kan en granskning vara klar. Enligt Anneli Thunholm är det i dagsläget inte aktuellt att granska fler EM-kvällar från TV4.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.