Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

TV4:s ”SOS Uppdraget” bra pr för SOS Barnbyar

Publicerad: 25 oktober 2012, 09:57

SOS Uppdraget.

Foto: Pia Ulin/Rockson

På måndag är det premiär för "SOS Uppdraget" på TV4 där tittarna kan följa SOS Barnbyars kändis-ambassadörer på deras resa i Ghana. – Tv har som bekant en otrolig sprängkraft och nu visar vi verklighetens fula baksida genom en kommersiell, och mottagarvänlig, kanal, säger Elisabet Stahlenius, kommunikationschef SOS Barnbyar till Resumé.


Ämnen i artikeln:

SOS BarnbyarTV4

På måndag är det premiär för "SOS Uppdraget" på TV4 där tittarna under sex måndagar kan följa SOS Barnbyars ambassadörer Ernst
Kirchsteiger, Mari Jungstedt, Adam Tensta, Lisa Miskovsky, My Skarsgård och Niclas Alexandersson på deras resa i Ghana.

SOS Barnbyars nyutnämnda ambassadörer åkte i september ner till Tamale i norra Ghana för att under tolv dagar besöka en SOS barnby och även möta barn och deras föräldrar utanför livet i barnbyn. Syftet är att som ambassadörer ge de allra mest utsatta barnen en röst.

"SOS Uppdraget" är ett unikt och nytt tv-format där dokumentär, reality och insamling möts. Programmet är en del av SOS Barnbyars kampanj "Världens största familj" där målet är att värva 10 000 nya faddrar till organisationen.

Hur kom det här samarbetet till med TV4?
– Vi jobbar hårt med att försöka skapa uppmärksamhet runt situationen  för alla de barn som varje dag dör i något som borde gå att förhindra.  Men det är svårt att nå igenom i mediebruset -barn som dör är ingen  nyhet och i medias arbetsbild saknar fattigdom nyhetsvärde, säger  Elisabet Stahlenius, kommunikationschef SOS Barnbyar till Resumé.

– Men tv har som bekant en otrolig sprängkraft och nu visar vi  verklighetens fula baksida genom en kommersiell, och mottagarvänlig,  kanal. När OTW pitchade idén för SOS Uppdraget så låg den helt i linje  för hur vi vill arbeta, det är ett helt nytt sätt att både kommunicera  verksamheten och att rekrytera givare.

Vad betyder det här pr-mässigt för SOS Barnbyar?
– Förhoppningsvis en hel del. Vi har fantastiska ambassadörer i Ernst,  Lisa, Adam, Mari, Niclas och My och genom dem kommer de glömda barnen  och SOS Barnbyar få flera starka röster. SOS Uppdraget ligger i vår  strategi för att både bygga varumärket SOS Barnbyar och öka stödet till  vårt arbete. Exakt hur effekten av pr kommer att bli får vi utvärdera  efter perioden, säger Elisabet Stahlenius.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

SOS BarnbyarTV4

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.