Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

TV4 sackar efter med webb-tv

Publicerad: 27 Januari 2014, 09:50

TV4 ligger långt efter på webb-tv.

Foto: Pressbild/Bonnier AB

MTG öser på med webbexklusiva tv-program, vilket gör att man hamnar i topp när det gäller tittartidsandel – 43 procent, enligt en ny rapport från MMS. Tvåan, SVT, hade 41 procent. SBS Discovery startade minst program, men hade en tittartidsandel på 14 procent, medan TV4 var sämst i klassen med endast 2 procent.


Ämnen i artikeln:

Zlatan IbrahimovićMMS

– På totalnivåer, om man bortser från webbexklusiva tv-program, så är  TV4 starka och ligger en bra bit över de andra kommersiella aktörerna,  men om man tittar på webbexklusiva program ligger TV4 väldigt långt  efter jämfört med de andra, säger Martin Hehrne, chef Online på MMS.

Webbexklusiva  program är program som inte sänds ut via traditionell tv. De kan  antingen vara stand-alone-program eller program som hakar på ett  programs sänds i vanlig tv.
– Vi vet att kopplingen till  broadcastade TV-program drar publik till webbexklusiva program. Men det  är inte dessa program som får högst webbpublik, utan istället program  som bara kan ses på webben, säger Martin Hehrne.

MMS-rapporten  visar att MTG startade flest webbexklusiva program, 254, under det  gångna året medan SBS Discovery ligger bakom 92 program, vilket var  minst bland mediehusen.

SBS Discovery har ändå 14 procent av tittartidsandelen.

MTG toppar tittartidsandelen för webbexklusiva program med 43 procent, medan tvåan SVT har 41 procent.

TV4  är inte den som har startat minst webbexklusiva program precis, men  ligger hopplöst efter med endast två procent av tittartidsandelen,  enligt MMS.

MTG:s mest populära program var Rackartygarna, som  hade en webbpublik på 43 535 personer – webbpublik är ett mått på  storleken av den genomsnittliga publiken och fås fram genom att dividera  den totala tiden som en viss titel har generat under en period med  titelns längd. 43 535 personer är ändå bara plats tolv i topp 25.

SBS  Discovery-programmet Random Making Movies hade en webbpublik på 31 535,  vilket var bäst för det mediehuset och plats 18 i topp 25.

Inte  helt oväntat hade SVT övriga placeringar på topp 25, där det andra  avsnittet av Williams Lista II toppade alla program med en webbpublik på  78 966, enligt MMS.

– Vi ser att de mest populära programmen  vänder sig till en ung publik, vilket kan betyda att webbexklusiv tv har  framtiden för sig, säger Martin Hehrne.

TV4:s främsta program – dokumentären Fokus Zlatan hade en webbpublik på 16 824, enligt MMS.

TV4:s vice vd, Cecilia Beck-Friis, menar dock att man inte får glömma att webbexklusiva program endast står för 1 procent av all webb-tv-konsumtion. Hon menar att det gör att MMS-rapporten inte ger någon rättvisande bild.

"Vidgar man perspektivet och ser på webb-tv-utvecklingen i stort visar MMS årsrapport för webb-tv att TV4 Play, med runt 130 miljoner strömstarter, stod för närmare två tredjedelar av de kommersiella tv-husens strömstarter (61 procent), medan MTG och SBS TV tillsammans stod för en tredjedel (MTG 24 procent och SBS TV 15 procent)", skriver hon på TV4:s medieblogg.

Här kan du läsa mer om hennes syn.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Zlatan IbrahimovićMMS

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.