Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

TV4 sålde in rederi – fälls

Publicerad: 16 september 2013, 12:24

Programledaren Madeleine Westin och reportern Viktor Åkerblom.

Foto: TV4.

Granskningsnämnden fäller TV4:s inslag i ”Kust och hav” om ett rederi som bygger världens första gasdrivna fartyg i sin klass. Granskningsnämnden ansåg att programmets fokuse på rederiet och fartyget var "säljfrämjande". Granskningnämnden vill nu att TV4 betalar 150 000 kronor för överträdelsen.


Ämnen i artikeln:

GranskningsnämndenTV4

Programinslaget hos Kust och Hav handlade om ett fartyg som var världens första gasdrivna i sin klass. I programmet medverkade ett stort antal företrädare för rederiet, enligt Granskningsnämnden.

Rederiet-representanterna fick breda ut sig om alltifrån fartygets miljövänlig och utformning till själva inredningsdesignen och upplevelsen ombord.

Granskningsnämnden anser att fokuseringen på rederiet och fartyget var "omfattande och säljfrämjande."

Nämnden menar att vidden av inslaget inte kunde motiveras av ett "tillräckligt informations- eller underhållningsintresse.

Granskningsnämnden har nu ansökt hos förvaltningsrätten att TV4 ska få betala 150 000 kronor för överträdelsen.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

GranskningsnämndenTV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.