Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



TV

TV4 slog försäljningsrekord

Publicerad: 19 Februari 2013, 08:16

Casten Almqvist.

Foto: Andreas Elgstrand.

TV4 gör ett resultat på 577 miljoner kronor vid en omsättning på 5,9 miljarder kronor 2012. Det är bättre än under 2011. – Den stora efterfrågan på tv-reklam håller i sig, konstaterar vd Casten Almqvist.


2012 blev ett rekordår för TV4-Gruppen. Kanalhuset slog försäljningsrekord med 5885 (5555) miljoner kronor och förbättrade det operativa resultatet till 577 (529) miljoner kronor. Marginalen är dock oförändrad vid 10 procent.

Annonsförsäljningen slog all time high i fjol. Medan IRM rapporterade en nedgång med 6,1 procent under årets 11 första månader ökade TV4 med 3,9 procent. Också den digitala affären växte och beskrivs som ett "genombrottsår".

Sorgebarnet är C-more som även 2012 gick med förlust. Men TV4 påpekar att kanalen ökade sina intäkter, växte abonnentstocken och förbättrade resultatet.

– Vi slår vårt tidigare försäljningsrekord. 2012 innebar också ett genombrott för TV4 Play. TV4-medarbetarna har anledning att vara stolta över att strategin fungerar och att vi är på rätt väg. Den stenhårda konkurrensen på den svenska tv-marknaden ökar dock, och vi måste därför fortsätta att återuppfinna och effektivisera oss. I grunden för TV4 kommer dock som alltid ligga fortsatta satsningar på bredd, mångfald och kvalitet, på engagerande tv för hela landet, på kvalitetsjournalistik och på stora underhållnings- och sportprogram, kommenterar TV4-Gruppens vd Casten Almqvist.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.