Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

TV4 söker partners för 8 miljoner

Publicerad: 5 mars 2008, 18:58

För första gången är TV4 ensamma om att sända en stor fotbollsturnering. Till sommarens EM vill man maximera reklamintäkterna och direktsänder därför samtliga matcher. Att bli partner kommer att kosta 8 miljoner kronor, men det finns billigare alternativ.


Ola Wenström, Peter Jihde, Olof Lundh och Magnus Hedman är kvartetten som ska leda TV4:s EM-sändningar. Foto: Erik Esbjörnsson

På onsdagen presenterade TV4 hela EM-erbjudandet för annonsörer som är intresserade av att synas under turneringen i Österrike och Schweiz i sommar. Det är första gången kanalen inte delar rättigheterna till en stor fotbollsturnering med SVT, vilket innebär för annonsörerna att det blir maximalt med kommersiellt utrymme vid ett sportevenemang. Och just direktsänd sport är en viktig inkomstkälla för en tv-kanal 2008.

– Så här är det: är Zlatan på gott humör blir det en bra sommar.

Det är konceptchef Håkan Rossbergs beskrivning av läget inför sommaren. Han får medhåll av Peter Jihde som kommer att leda studiodelen av sändningarna:

– När Sverige åker ut kommer intresset att sjunka. Samtidigt kommer det tillbaka när man tar nya tag efter ett par dagar, säger han.

Jihdes studioprogram sammanfattar dagarna som också består av samtliga matcher, totalt 31 varav fyra sänds i TV4 Sport när sändningarna krockar.

– Det är det första stora exklusiva fotbollsevenemanget i TV4, det är historiskt. Det blir vår största sportsatsning genom tiderna, både vad gäller sändningstider, produktionsbudget och hur många som kommer att bevaka, säger TV4:s sportchef Hans Pekkari till Resume.se.

Blir det här ett genrep inför fler stora evenemang? SVT lär ju inte tävla om de här evenemangen på samma sätt i framtiden?

– Vi har sagt länge att vi vill bli den ledande svenska fotbollskanalen och har satsat hårt på det, säger han.

Studioprogram, parallellsändningar på webben och direktsändningar från uppvärmningen. Det finns fotboll att se för de verkliga ”hardcorefansen” enligt Pekkari. Lejonparten går i TV4:s huvudkanal. Totalt sett handlar det om över 200 timmar.

Sponsorerna delas in i olika kategorier. Partnerpaketet innebär spotar i halvlek i alla matcher som sänds. Dessutom får man billboards före och efter alla program om EM under våren och under turneringen samt kring inslag om EM i Nyhetsmorgon under turneringen. Det paketet går loss på 8 miljoner kronor och endast fyra annonsörer kan bli partners.

Sedan faller prislappen på mindre paket. Guldpaketet ger en spot i alla matcher i TV4 (huvudkanalen) och kostar drygt 3 miljoner. Silver (1,7 mkr) och brons (50 000 kr) ger färre exponeringar. Dessutom erbjuder man flera lokala paket.

Nu gäller det för TV4 att leverera tittare. I samband med fotbolls-VM 2006 kritiserade Jan Scherman MMS mätmetoder som han ansåg vara förlegade. Samma problem, att MMS bara mäter tittande i hemmet, aktualiseras nu när en hel fotbollsturnering sänds kommersiellt och under sommaren som inbjuder till storbilds-tittande på pubar och i parker. Hans Pekkari säger att MMS förblir den vedertagna standarden men att man kommer att komplettera med egna mätningar (vilket man även gjorde 2006).

De första dagarna kommer man att starta sändningarna klockan 17 och sända fram till 24, med avbrott för nyheter. Det blir mycket sport.

Hoppas ni på en regnig sommar här hemma?

– Haha, det får vara sol på dagen och regn på kvällen.

Risken finns att man skrämmer iväg tittare som kanske inte är lika sugna på fotboll som andra. I SVT är det ett mindre problem där man har två jämbördiga kanaler att använda. Men vd Jan Scherman poängterar att TV4 Plus har en täckning på 80 procent av befolkningen i dag, och där kan man sända annat material.

– Det här är aldrig ett problem. Det här är bara möjligheter, säger Jan Scherman till Resume.se.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.