Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag19.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

TV4 Sverige skrotas

Publicerad: 13 november 2012, 14:53

Casten Almqvist.

Foto: Björn Elgstrand.

Efter Resumés avslöjande om att TV4 Sveriges vd Åsa Severed får sparken går nu TV4-Gruppen ut med att deras lokal-tv-försäljning slås samman med den nationella försäljningen. Det innebär att verksamheten inom TV4 Sverige AB som drivit den lokala försäljningen flyttas till TV4 AB.


Ämnen i artikeln:

Michael GrimborgCasten AlmqvistTV4

Som Resumé kunde avslöja tidigare i dag tvingas Åsa Severed, vd på TV4 Sverige AB bort från TV4-gruppen. Detta efter uppgifter till Resumé om att försäljningssiffrorna rasat under året – närmare 100 miljoner back – en siffra som TV4 förnekar stämmer.

Redan efter Resumés publicering hörde TV4:s pressavdelning av sig och skrev i ett mejl att man "håller på att se över organisationen för försäljningsverksamheten och planerar att integrera den lokala annonsförsäljningen med den övriga försäljningsverksamheten."

Nu går TV4 ut i ytterligare ett pressmeddelande där de konkretiserar sina planer. De berättar att lokal-tv-försäljningen inom TV4 Sverige AB blir en del av moderbolagets försäljning, vilket i praktiken betyder att TV4 Sverige skrotas.

Till det integreras också den insiktsdel som TV4-Gruppens dotterbolag Enterprize bedrivit i försäljningsavdelningen, under ledning av Michael Grimborg.

Den 1 december år kommer TV4-Gruppen att slå ihop TV4 Sveriges lokala försäljningsverksamhet med TV4-Gruppens nationella försäljning. Följaktligen samlas hela TV4-Gruppens försäljningsverksamhet i en gemensam organisation, under ledning av TV4-Gruppens försäljningsdirektör Michael Grimborg.

– Det här är ett naturligt steg i vår ambition att skapa en gemensam säljorganisation för hela TV4-Gruppen. Oavsett om kunden har ett lokalt eller nationellt behov, och oavsett vilka kanaler eller plattformar som bäst svarar upp mot kundens önskemål ska vi möta detta och erbjuda de bästa lösningarna, säger TV4-Gruppens försäljningsdirektör Michael Grimborg i pressmeddelandet.

I samband med organisationsförändringen, som just nu ligger under MBL-förhandlingar, flyttas verksamheten och personalen som stått för den lokala försäljningen inom TV4 Sverige AB till TV4 AB.

Bolagets vd Åsa Severed tvingas, som Resumé avslöjade tidigare i dag, lämna TV4-Gruppen, och de fyra säljcheferna som i dag finns inom lokal-tv:s fyra regioner, öst, syd, väst och norr, rapporterar framöver till Michael Grimborg liksom ledningen i övrigt.

– Under Åsa Severeds ledning har TV4 Sverige levererat fantastiska resultat och brutit ny mark på den lokala annonsmarknaden. Allt fler annonsörer har upptäckt styrkan i och fördelarna med lokal-tv-annonsering. När tiden nu är mogen att samla all försäljningsverksamhet under ett tak ska vi givetvis spinna vidare på den här positiva utvecklingen, säger TV4-Gruppens vd Casten Almqvist.

I samband med förändringarna övergår också den insikts- och affärsverksamhet som bedrivits inom dotterbolag Enterprize till TV4-Gruppens försäljningsavdelning. Max Hamberg, nu vd för Enterprize, leder den nya avdelningen och rapporterar till Michael Grimborg.

– I en ständigt föränderlig värld där "stökigt" är det nya normala blir det allt viktigare att lägga resurser på att inte bara förstå sina kunders utmaningar utan också förutse vilka nya utmaningar som kunderna kommer att möta. Genom att stärka upp vår insiktsverksamhet kan vi både hjälpa befintliga och nya kunder att få ut ännu mer av sina marknadsföringsresurser, säger Michael Grimborg.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.