Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag17.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

TV4 tar guld i fotbolls-VM

Publicerad: 10 Juni 2010, 07:30

TV4 tjänar tiotals miljoner på fotbolls-VM, men för SVT är det mest kostnader. Andra vinnare är Canal Digital, kvällstidningarna och spelbolagen. – Vår omsättning på fotbollsspel fyrdubblas en VM-månad, säger Svenska Spels oddschef Staffan Rehnström.


Ämnen i artikeln:

Lars LagerbäckCanal DigitalMartin HanssonTV4Sven-Göran Eriksson

truefalse

Lars Lagerbäck är en av tre svenskar som lyckades kvala in till fotbolls-VM i Sydafrika – nu som förbundskapten för Nigeria. (Foto: Scanpix)

De uthyrda tränarna Lars Lagerbäck och Sven-Göran Eriksson samt domaren Martin Hansson är de enda svenskar som vi får se från de 64 VM-matcherna. Samt ett dussin allsvenska importspelare från länder som i motsats till Sverige har kvalat in.

Det svenska fiaskot har givetvis dämpat medieintresset, men det snurrar ändå en hel del svenska pengar runt VM-kampen.

SVT köpte de svenska rättigheterna från det internationella fotbollsförbundet Fifa 2005, då priset på tv-sport var betydligt lägre än i dag. Inför budgivningen hade SVT pratat ihop sig med TV4 om att dela sändningar och kostnader lika. TV4 har 14 personer på plats i Sydafrika:
– Tre kommentatorsteam och tre reporterteam, plus krönikören Olof Lundh samt en tekniskt ansvarig, berättar Emir Osmanbegovic, fotbollsansvarig på TV4. På hemma­plan har vi omkring 15 personer som jobbar redaktionellt förutom studiopersonalen. Totalt jobbar drygt 40 med VM.

Dessutom gör Fotbollskanalen.se sin största satsning under VM:
– Vi har en dedikerad samordnare mellan tv och webb och marknadsför Fotbollskanalen hårt i sändningarna, säger Emir Osmanbegovic. Vi direktsänder också alla våra 32 matcher direkt i mobilen.

TV4 Sport sänder repriser och en direktsänd match: Ghana–Australien lördagen den 19 juni, då huvudkanalen har prioriterat ett lokalt event i Stockholm.

Intäktsmässigt är ett VM utan Sverige, vilket senast hände 1998, en besvikelse för TV4.
– Förhandsintresset från annonsörerna var lägre än 2006, av två skäl, förklarar TV4:s analyschef Carl Hemmingsson. Sveriges frånvaro och att Fifa har lagt två matcher ”off-prime” och bara en på kvällstid. I Tyskland låg bara en match på eftermiddagen och de andra 18 och 21.

När TV4 hade VM-kickoff i mars såldes bara hälften av ”guldpaketen”, som lägger reklamen i matchpauserna. Även ”silverpaketen”, med reklam före och efter matchen, sålde halvdant.
– Många annonsörer chansade på att de skulle kunna plocka ut matcherna med det högsta tittarintresset, tror Carl Hemmingsson. Men under vecka 19 var vi helt slutsålda. Även TV4 Play och TV4 Sport är slutsålda, tack vare överhettningen på tv-marknaden.

Enligt mediebyrån Bizkits beräkningar ger ”guldpaketen”, som kostar 1 650 000 för 32 stycken 30-sekundersspottar, TV4 omkring 29 miljoner. Ett ”silverpaket” kostar 1 125 000 och ger kanalen cirka 27 miljoner. Till det kommer billboardsponsring från fyra företag – bland dem Hyundai, McDonald’s, STP – som alla betalar 4 miljoner. Men de 16 miljonerna ska delas med SVT. Därut­över har TV4 några miljoner i intäkt från TV4 Sport, webb, mobil och egna sponsorskap av magasinsprogram om VM.

Summa: 70 miljoner kronor.

Kostnaderna består av rättigheter och produktionskostnad. Enligt Resumés källor kostar rättigheterna 100–120 miljoner kronor och delas av TV4 och SVT. Båda bolagen har merkostnader i Sydafrika och på hemmaplan jämfört med en normalproduktion, kanske kring 5 miljoner kronor.

Det betyder att SVT betalar 55–65 miljoner kronor och drar in 8 på sponsorskapet. SVT har 15 personer på plats i Sydafrika och ungefär lika många hemma på VM-redaktionen. Sportchefen Per Yng tror på bra tittarsiffror:
– 60 procent av svenskarna är trogna sporttittare. Matcherna på dagtid blir nog extremt väderberoende och det är avgörande vilka lag som spelar. På kvällstid ska vi kunna dra en miljonpublik på de bra matcherna.

Per Yng tycker att satsningen på VM är väl motiverad:
– Det är fortfarande lite ­”lägereld” över bra sport och vi har en skyldighet att förvalta ­licenspengarna väl och samla stor publik.

TV4 har samma kostnader som SVT, men drar in nära 70 miljoner.
– Fotbolls-VM ger stor prestige­ åt båda kanalerna och gagnar deras totala tittande, säger Bizkits tv-chef Johnnie Åkerström. För TV4 är det särskilt viktigt att dra tittare till programmen kring matcherna, eftersom de har sålt slut på sina kontakter.

Spelbolagen är också vinnare under VM, även utan Sverige på plan:
– VM är jättehett, om Sverige hade varit med hade det varit stekhett, säger Svenska Spels Staffan Rehnström. Om fotbollsspel omsätter 50 miljoner en vanlig månad, blir det kanske 200 under VM. Med Sverige hade det kanske varit 250 miljoner.
– Jag vågar inte gissa hur mycket de utländska nätbolagen drar in på VM. Men man kan konstatera att de annonserar stenhårt inför VM.

De flesta spelannonserna går till kvällstidningarna och deras sajter. Tidningarna ger också ut bilagor och ”VM-biblar” samt säljer extra lösnummer under VM. En annan vinnare är Telenorägda Canal Digital, som genom samarbetet med TV4 kan erbjuda alla matcher i hd-tv.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.