Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

TV4 tvingas nobba annonsörer

Publicerad: 13 Februari 2012, 11:38

TV4:s försäljningsdirektör Michael Grimborg har högtryck från annonsörer och mediebyråer.

Foto: Sören Andersson.

TV4 håller på att bli helt fullbokat under den närmaste tiden. För nischkanaler som Fakta och Sjuan tvingas man säga nej till 20-25 procent av annonsörerna: – Det är tokfullt och det gäller även de stora kanalerna. Det gör att vi prioriterar våra årsannonsörer, säger Michael Grimborg, försäljningsdirektör på TV4-koncernen.


Ämnen i artikeln:

Svenska SpelTele2SjuanMichael GrimborgH&MÅhlénsTV4

Michael Grimborg vill inte gå in på hur mycket pengar de olika  annonsörerna har gått in med under Q1 och inte heller hur mycket man har  bokat för totalt under kvartalet.

Men klart är i alla fall att det precis som förra året är fortsatt högtryck i tv-branschen:
–  Inför 2011 var alla överens om att det skulle bli ett bra år och man  hetsade fram avtal. Nu har ett gäng mediebyråer varit väldigt tidigt  ute, medan vissa är sena och hoppas på lågt pris. Men då blir man  besviken för det så gott som fullbokat hos oss, säger Michael Grimborg.

Det  gäller särskilt nischkanaler som Fakta och Sjuan. Här tvingas TV4 säga  nej till 20-25 procent av förfrågningarna för att annonsörerna  överhuvudtaget ska få plats.

Enligt Michael Grimborg är den främsta förklaringen att tv-annonsering har tagit andelar från print:
– Lokal-tv har blivit ett tänkbart alternativ till lokal dagspress och så var det inte för några år sedan, säger han.

Ett bra exempel på att detta är att TV4 har fått in Åhléns som ny storkund.

TV4 räknar med att Åhléns blir en av gruppens tio största annonsörer ihop med exempelvis Svenska Spel, Tele2, Telia och H&M:
– Åhléns har flyttat pengar från lokal dagspress och kör fullt ut med oss, säger Michael Grimborg.

Han  tror också att en ytterligare bidragande orsak till den höga  efterfrågan beror på att de som fattar annonseringsbeslut är uppväxta  med rörlig bild och då blir det inget konstigt att gå från print till  tv.

En annan förklaring är att olika kedjor kämpar hårdare än någonsin för att locka kunderna till butik:
–  Vi ser att volymökningen är ett antal procent hos just retailers. Det  är krig på alla fronter för att få folk till butiken, säger Michael  Grimborg.

TV4 News har också dragit en helt ny typ av annonsörer.  Här har TV4 exempelvis fått in Ernst & Young, Lexus och Forex. Det  faktum att även fotbolls-VM sker i år gör inte saken sämre för TV4:
–  Genom event som fotbolls-EM och hockey-VM får vi in internationella  annonsörer som återkommer cykliskt, säger Michael Grimborg.

Sådana exempel är Visa, Coca-Cola och McDonalds.

Michael Grimborg pekar också på att programutbudet är ännu bättre än förra året:
– Alla fortsätter att satsa, säger han.

TV4  tvingas även prioritera årskunder på grund av den höga efterfrågan,  medan man tvingas rata så kallade ad-hoc-kunder.  Det vill säga sådana  som har chansat och hoppas på plats i etern.

TV4 stänger bokningarna den 31 mars:
–  Går man in i högsäsong april/maj så blir det betydligt tuffare om man  saknar årsavtal. Det kan jag säga redan nu, säger Michael Grimborg.

Vilka mediebyråer har valt att vara sent ute och hoppas på prissänkningar?
–  Jag vill inte skriva någon på näsan, men jag bara konstatera att deras  strategi inte har fungerat hittills, säger Michael  Grimborg.

Hur ser ni på den ekonomiska turbulensen som råder i världen?
– Vi försöker att undvika att tänka på Grekland varje dag, säger Michael Grimborg.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.