Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

TV4 vill chockhöja priserna

Publicerad: 9 februari 2015, 14:11

Bilden är ett montage

Foto: TV4:s försäljningsdirektör Michael Grimborg är nöjd med statusen för förhandlingarna

Förhandlingar pågår mellan TV4 och annonsörerna om kanalens årsavtal. Kanalen som gör en målgruppsbreddning har lagt sig på en prishöjning på 25 procent som utgångspunkt. Nu riskerar man att tappa flera kunder. Men från TV4-Gruppen är man inte orolig. – Det är en del i kalkylen och det är ett strategiskt val som vi gör, säger TV4:s försäljningsdirektör Michael Grimborg till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Michael GrimborgTV4

Förhandlingarna om årsavtalet inleddes  i slutet av hösten förra året och ska avslutas den sista mars. Förutsättningarna för diskussionen är inte de enklaste. TV4 genomför en målgruppsbreddning från 12-59 till 15-64 och därtill en prishöjning.

Enligt Resumés uppgifter är TV4-Gruppens utgångspunkt en sammantagen prishöjning på omkring 25 procent.    Michael Grimborg, försäljningsdirektör på TV, är nöjd med det som hittills kommit ut av diskussionerna.

– Förhandlingarna går bra. Vi har mer utspelade volymer än någonsin och det talar sitt tydliga språk.

Ni har ju tidigare flaggat för en prishöjning. Hur motiveras den?
– Tillgång och efterfrågan är det korta svaret. Vi har i dag en obalans på marknaden som prishöjningen ska råda bot på där vi har haft högre efterfrågan än tillgång under flera år.  

Flera annonsörer som vi har pratat med talar om att ni vill höja priset med 25 procent. Vad är din kommentar till den siffran?
– Vi har en utgångspunkt, men sen är det i förhandlingen man möter verkligheten och vi kommer inte landa där. Om man förväntar sig att köra exakta samma som tidigare år så blir det svårt. Det handlar om nya program och nya estimat.  

Är ni inte rädda för att tappa annonsörer med en omfattande prishöjning?
– Inte rädda, det är en del i kalkylen och det är ett strategiskt val som vi gör. Tidigare år har det varit svårt att få in alla annonsörer och nu rättar vi till saker. Några annonsörer kommer att vilja lämna. Vi gör inte det här för att vara taskiga mot marknaden, utan tvärtom.

– Vi har också många nya kunder på ingång. Bland annat flera från apoteksmarknaden som går tungt och vissa ser vi redan nu i rutan. 2015 blir ett hälso-år i tv där flera nya tar för sig.  

Vi har fått uppgift om att flera kunder nu överväger att lämna TV4 efter prishöjningen. Har du fått samma indikationer?
– Det är det här som är en förhandling. Frågan är var de ska gå någon annanstans med sina tv-produktioner? Till vilka videolager ska de gå med sina pengar? Det finns inga andra som ligger på samma räckvidd som TV4.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Michael GrimborgTV4

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.