Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

TV4 vill träffa mitt i prick med ny frågesport

Publicerad: 5 april 2013, 12:44

TV-produktionsbolaget Eyeworks har utvecklat en frågesport som tar rygg på utvecklingen med smarta telefoner och surfplattor – Bullseye. TV4 köper in formatet exklusivt i Sverige, men förhoppningen är att också nå internationella framgångar:


Ämnen i artikeln:

EyeworksTV4

– Man måste spela via mobilen eller webben för att få chans att  kvalificera sig till tävlingen. Och det är mycket pengar man kan vinna,  säger Alexander Jamal, affärsutvecklare på Eyeworks.

TV4 går upp  med nya frågesporten Bullseye i höst. Programmet går ut på att tre  deltagare ställs mot varandra och devisen är "Tid är pengar". Den som  håller sig kvar ändå till finalen hamnar i programmets mittpunkt –  Bullseye. Denna får då svara på frågor runt ett eget specialämne.

Klarar man sig även igenom det nålsögat får man chansen att satsa kvitt eller dubbelt. Det unika med programmet är att det drar nytta av den ökade användningen av smarta telefoner och surfplattor.

Det vill säga personerna som vill tävla måste ansöka via mobilen eller webben.

Formatet är utvecklat av produktionsbolaget Eyeworks tillsammans med Million Mind Technology Sweden.
–  Vi har haft idén länge om att skapa något som är en förening av webb-  och mobilspel. Nu känns timingen helt rätt för att lansera formatet,  säger Alexander Jamal.

Han hävdar att tävlande kan vinna stora  prissummor, men att en lika stor del som vinstsumman går till  välgörenhetsorganisationen Plan.

– Det rör sig kanske inte om några miljoner, men det handlar i alla fall om mycket pengar, säger Alexander Jamal.

Eyeworks erbjuder visserligen endast TV4 Bullseye-formatet i Sverige, men förhoppningen är att skapa en internationell succé.

Du  har ju ett intressant efternamn med tanke på att Åsa Jamal är  kommunikationsdirektör på TV4-gruppen. Hur har det påverkat samarbetet?
– Haha. Jag jobbar inte något med kommunikationsavdelningen på TV4. Så det har inget med det att göra, säger Alexander Jamal.

TV4-programmet drar igång i höst, men webbspelet släpps redan i maj.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

EyeworksTV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.