Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
TV
Publicerad: 26 Januari 2009, 18:50
Under årets värmebölja förhandlades affären mellan Nonstop Television och Broadcast Management.
Ignas Scheynius vd på Nonstop Television
– Det har gått väldigt snabbt. Affären har förhandlats under de senaste veckorna och blev klar i förra veckan, säger Ignas Scheynius vd på Nonstop Television.
Hur görs affären?
– Vi tar över 100 procent av Games Network, som driver kanalen. Vi får därmed också tillgång till distributionen som kanalen har och licensen för sändning i det digitala marknätet.
Vad händer med varumärket?
– Vi kommer att behålla TV7.
Kanalen har haft en skakig start och förlorat mycket pengar. Hur ska ni få fart på kanalen?
– Hittills har kanalen varit fri-tv. Vi vill göra om kanalen till en betalkanal och dessutom lansera den på tre nya marknader – Norge, Danmark och Finland.
Vad säger sändningstillsåndet i marknätet om att det blir en betalkanal?
– Det är inga problem. Den tidigare ägaren har redan inlett sådana diskussioner med operatörerna.
Hur ska TV7:s nya profil se ut?
– Det ska vara en underhållningskanal som riktar sig till en publik mellan 18 och 49 år. Vi kommer med en del nyheter i tablån redan i september, men kommer att relansera kanalen senare i höst.
Vilka blir konkurrenterna?
– Idag finns det tre nivåer av kanaler: big-five, small-five (TV6, MTV, Eurosport, Discovery och Tv4 Plus) och övriga kanaler. Vår ambition är att lyfta oss till small-five. Men vi ska inte bli någon spegel av de kanalerna utan jobba fram en tydlig egen profil.
Ni har redan en underhållningskanal, Star!, hur ska TV7 skilja sig från den?
– Det kommer att vara stora skillnader. Bland annat kommer en del av innehållet i TV7 vara fiktion. På Star! domineras innehållet av dokumentärer och bakom-kulisserna-program.
Vad fick ni betala?
– Vi har valt att inte kommunicera köpeskillingen.
Tobias Rydergren