Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Twitter köper chat-kartläggare

Publicerad: 6 Februari 2013, 11:46

För 100 miljoner dollar Bluefin Labs som kartlägger onlinechatter om TV-shower och reklam.


Ämnen i artikeln:

TwitterTV-reklam

För sex veckor sedan meddelade Twitter och Nielsen att de skulle samarbeta om vad de kallade "Twitter Nielsen TV-rating" i syfte att ge information om TV-showers popularitet åt TV-bolag och annonsörer.

Och nu stärker alltså Twitter den affären genom att köpa Bluefin Labs som utvärderar hur mycket det pratas om en TV-show eller ett varumärke på Twitter, Facebook, Instagram samt olika chattar och diskussionsforum.

Bluefin har en algoritm som kan värdera ord i olika kontexter och därmed avgöra om ett inlägg är postivt eller negativt. Data om detta kan användas för att avgöra om exempelvis ett reklaminslag fått positiv eller negativ respons i sociala medier.

Bolaget startades av två forskare på MIT som studerat språkutveckling och skapat program för att datorer ska kunna tolka mänskligt språk.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

TwitterTV-reklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.