Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
TV
Publicerad: 6 februari 2013, 11:46
För 100 miljoner dollar Bluefin Labs som kartlägger onlinechatter om TV-shower och reklam.
För sex veckor sedan meddelade Twitter och Nielsen att de skulle samarbeta om vad de kallade "Twitter Nielsen TV-rating" i syfte att ge information om TV-showers popularitet åt TV-bolag och annonsörer.
Och nu stärker alltså Twitter den affären genom att köpa Bluefin Labs som utvärderar hur mycket det pratas om en TV-show eller ett varumärke på Twitter, Facebook, Instagram samt olika chattar och diskussionsforum.
Bluefin har en algoritm som kan värdera ord i olika kontexter och därmed avgöra om ett inlägg är postivt eller negativt. Data om detta kan användas för att avgöra om exempelvis ett reklaminslag fått positiv eller negativ respons i sociala medier.
Bolaget startades av två forskare på MIT som studerat språkutveckling och skapat program för att datorer ska kunna tolka mänskligt språk.
Krister Berntsson