Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Twitter pitchar hos tv-bolag

Publicerad: 23 September 2013, 06:36

Mikrobloggtjänsten Twitter har tidigare skickat ut en Tweet om att man ansöker om börsnotering. Twitter närmar sig tv-bolagen för att haka på deras marknadsföringsvåg i samband med att man lyfter höstens nya tv-program. Nya tjänsten Amplify ska få tv-branschen att liera sig med Twitter.


Ämnen i artikeln:

TwitterE-Marketer

Wall Street Journal rapporterar att Twitter vill få ut ännu mer avkastning från sin förmåga att skapa snackisar online.

Twitters  trendskapande hashtags har blivit ett vanligt marknadsföringsverktyg  hos tv-bolagen, men nätverken har inte alltid betalat för förmånen utan  kapitaliserat på Twitters kraft som ett fritt marknadsföringsverktyg.

Twitter  har idag sju år på nacken och att få bolag att betala för publicitet är  en viktig förändring från hur man tidigare har drivit bolaget, enligt  Wall Street Journal.

Tidningen rapporterar också om att Twitter har  närmat sig tv-nätverk och annonsörer i takt med att man har rullat ut  mer sofistikerade marknadsföringsprodukter.

Wall Street Journal  räknar med att nya partnerskap annonseras denna vecka i och med att  Twitter möter medieindustrin i samband Advertising Week-konferensen i  New York.

En av Twitters nyckelprodukter kallas Amplify, vilken gör  att Twitter kan sälja reklamutrymme ihop med tv-bolag och andra  mediebolag, enligt Wall Street Journal.

Amplify gör att tv-nätverk kan skicka små videosnuttar i realtid på Twitter. Videon sponsras av varumärket och såväl tv-nätverket som Twitter får sin del av kakan.

–  Nu kan vi börja prata om hur vi kan göra pengar tillsammans och hur vi  kan ge sponsorer spännande möjligheter genom att erbjuda en second  screen-inriktning, säger Glenn Brown, chef på Twitter och tillika den  som har pitchat Amplify till nätverken, till Wall Street Journal.

Twitter har fram tills nu endast utvecklas några få och enkla annonsprodukter, vilka också utgör dess huvudsakliga intäktskälla.

Ett  sådant exempel är ”promoted tweet” vilka hamnar överst i feeden hos  användaren. Ett annat exempel är ”promoted trend”, vilken gör att man  hamnar överst på trendlistan.

Twitter avslöjade Amplify-produkten i  våras och hade då ingått partnerskap med A&E Networks, BBC America  och ESPN. CBS har ännu inte hoppat på tåget.

21st Century Fox har också anslutit sig, men har ännu inte gjort något större med Amplify.

Twitter har ansökt om börsnotering tidigare denna måndag.

Analysbolaget  eMarketer beräknar att Twitter ska generera strax under en miljard  dollar i globala intäkter under 2014, vilket kan jämföras med 583  miljoner dollar för det senaste räkenskapsåret, enligt Wall Street  Journal.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

TwitterE-Marketer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.