Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

United Screens: Vi vill rapportera från valet 2014

Publicerad: 24 April 2013, 11:38

Jan Zacke Zachrisson är ordförande i United Screens

United Screens kommer att sända redan existerande, populära program i sin YouTube kanal. Det säger i dag företagets styrelseordförande Jan Zachrisson.


Ämnen i artikeln:

United ScreensStina Honkamaa

Jan Zachrisson är styrelseorförande i United Screens och har en lång erfarenhet av TVproduktion och programverksamhet i bolag som Jarowskij, Zodiak och nu senast Perfect Day tillsammans med systrarna Hanna Widell och Amanda Schulman.

Tillsammans med Stina Honkamaa, Oscar Höglund och Malte Andreasson är han en av ägarna till den nya TV-aktören.

Vad är det för typ av program United Screens tänkte producera och lägga ut?

–Vi är ett multikanalnätverk på YouTube och kommer att visa program och ha kanaler inom alla genrer – humor, drama, matlagning, osv. Gärna även nyheter. Valrapportering 2014 vore en dröm!

– Vi når en bred publik med ett brett eget programutbud och vill också bidra till att en bredare publik hittar fram till nya sätt att se redan producerade program.

– Samtidigt vill vi hjälpa de nya stjärnor som finns på internet i dag att utveckla sina program och kunna arbeta med det professionellt. Vi kommer att samarbeta med YouTube-stjärnor som idag sitter på riktigt bra program och idéer!

Blir det enbart nyproducerat eller kommer ni att använda äldre program också?
– Vi kommer att visa högkvalitativa program, både nya och gamla. Av de 20 mest populära programmen i Sverige kommer vi förhoppningsvis visa en stor del av dessa. Det kommer generera nya tittare för de programmen och samtidigt generera intäkter, där det är möjligt, för både upphovsrättsinnehavarna och oss.

Varför väljer ni YouTube som kanal istället för att använda en egen sajt?
– För det första: för att det är där tittarna finns och vi vill inte förändra några konsumtionsmönster, vi vill visa program där tittarna redan finns. Med YouTube har vi världens bästa plattform för TV-program på internet på plats, oavsett om man som tittare väljer att titta på sin smartphone, TV, läsplatta eller dator - oavsett skärm helt enkelt. Vi kommer inte att behöva satsa några som helst resurser på teknisk utveckling, vi kan lägga allt vårt krut på våra program, våra partners, våra tittare och våra annonsörer.

– För fem år sedan var det de yngre målgrupperna som dominerade YouTube. Idag är genomsnittsåldern för de som kollar på YouTube 36 år. Och de är många. YouTube är Sveriges näst största kommersiella TV kanal. Våra tittare är därmed en oerhört attraktiv målgrupp för annonsörer.

Har ni något avtal om vinstdelning med YouTube?

– Vi har ett avtal men jag kan inte berätta hur det ser ut?

Kommer ni att använda er av en egen sajt också?
– Det kan tänkas att vi gör särskilda sajter för enskilda program, men vi kommer inte ha någon egen videoplattform.

Hur långa format kommer ni att lägga ut?
– Det återstår att se. Men det är väldigt tydligt att trenden går mot att svenskar vill se allt mer högkvalitativt innehåll på YouTube och på andra plattformar. Redan idag ser vi att 25 % av alla visningar på YouTube kommer från en smarthphone.  

Har ni redan i dag några externa produktionsbolag som ni ska samarbeta med?
– Ja, det har vi, men exakt hur det kommer se ut ber vi att få återkomma till.   

Hur ser ägarstrukturen ut?
– Vi fyra grundare äger 20 procent var och Bonnier har gått in med 20 procent.

Hur mycket material kommer att finnas tillgängligt när ni startar i september?
– Det ber vi också att få återkomma till. Av de samarbeten vi har klara kan vi  dock lova redan nu att tittarna inte kommer att bli besvikna.  

Hur ska ni nå ut till tittarna?
– De program vi visar och de samarbeten vi redan nu har på plats är innehållsskapare som redan idag har en enormt stor tittarskara och lojala fans. Vi kommer att ha en egen försäljningsorganisation som är experter på miljön och vet precis hur kampanjer hos oss kan komplettera kampanjer i traditionella medier och skapa oslagbart effektiv marknadsföring. Internetmiljön har en tydlig målgrupp i dag som dessutom är en målgrupp som är svårare att nå i traditionella medier än andra.

Betyder det här att du avslutar ditt engagemang i Perfect Day?

– jag har inte avslutat mitt engagemang i Perfect Day och har inga planer på att göra det. Har inte avslutat mina andra engagemang heller.

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.