Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

USA köper Ensam mamma

Publicerad: 8 april 2008, 14:23

Friday säljer "Ensam mamma söker" – Single mum – till amerikanska kabelbolaget TLC.
Det betyder att Metronome-ägda Friday på kort tid sålt två egna format på erkänt svåra amerikanska marknaden.


CANNES Sedan tidigare sänder NBC "Körslaget", med titeln "Clash of choirs".
– Nu produceras "Ensam mamma" i tio länder. Det är med alla mått en jättesuccé, säger Estelle von Schinkel, vd för Friday TV.

Inom kort ska även en holländsk kanal sända serien, som visas på TV3 i Sverige.
– Men jag kan ännu inte avslöja vilken kanal.

Amerikanska Rocket Science, ett av de största produktionsbolagen i USA som bland annat producerat Temptation Island, ska producera serien för den amerikanska marknaden. Affären har genomförts på sex månader, ett för branschen snabbt förlopp.

– Vi presenterade idén på Mip-mässan i höstas, säger Estelle von Schinkel, som understryker att Metronomes nya organisation har gjort att de utländska bolagen fått upp ögonen för deras produktioner.

Metronomes produktionsbolag säljer inte längre för egen räkning. Försäljningen har istället gått från ”speceriaffär till varuhus”, där alla produktionsbolagens format samlas i en katalog. 

– Vi har fått en helt annan styrka när vi nu säljer samtliga format via ett bolag. Dessutom har vi blivit bättre på att sälja ”pappersformat”, säger hon.

Att sälja pappersformat innebär att man säljer en idé som inte testats av någon kanal. TV-bolagen brukar köpa ”optionsrätten” till formaten.

– Vi har sålt åtta format bara idag, säger Estelle von Schinkel. Vi har också gått från det traditionella sättet att sälja optioner. Nu låter vi bolagen skicka in sina bud via mejl, ungefär som vid en auktion. Det är lika spännande varje morgon att öppna sin mailbox.

Två av Metronomes pappersformat som bolagen just nu visar stort intresse för är "Mission from God" och "Take The Money And Run". De har också visats för svenska kanaler.

– Mission from God handlar om tre unga präster som får i uppdrag att visa en grupp ungdomar som både är egofixerade och helt inställda på materialism att hitta nya värden i livet. Den amerikanska marknaden har visat stort intresse för den.

– Take The Money And Run är en game-show där personer tävlar mot varandra i en rad enkla lekar, som till exempel att gå på ägg.

Metronome vill fortsätta att utveckla fler egna game-shows:

– Game-shows är på väg tillbaka, säger Michael Porseryd, vd för Metronome. Att i ett sådant läge äga ett eget format kan visa sig vara en riktig lyckträff om det fungerar internationellt.

Peter Willebrand

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.