Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Utmanar SVT med julkalender – tar hjälp av Filip och Fredrik

Publicerad: 16 september 2016, 08:39

Viaplays första barnoriginalserie"Det stora experimentet" produceras av Filip Hammar och Fredrik Wikingssons bolag Nexiko, har premiär den 1 december och ska utmana SVT:s instituation – julkalendern.


Viaplays serie ska utbilda, underhålla och uppmuntra barn att genom 24 olika experiment öka sin förståelse för olika områden som kemi, musik, matematik och många fler. "Det stora experimentet" är framtagen som en julkalender och den första någonsin att exklusivt visas på en streamingtjänst.

– Vi har humor, drama, spänning och sport i vår originalportfölj, vilken nu blir komplett när vi lanserar vår första originalserie för den yngre publiken. Det här är någonting vi har velat göra länge då det finns för få inspirerande men samtidigt utbildande format för barn. Med julkalendern förändrar vi det och förstärker vår position som ledande plattform för svenska kvalitativa produktioner, säger Jonas Karlén, vd på Viaplay i ett pressmeddelande.

I totalt 24 delar får vi följa två barn som har vunnit Nordens främsta uppfinnartävling för barn. Som en del av priset får de följa med tävlingens hedersdomare på ett studiebesök hos en riktig uppfinnare – Professor Primus, första vinnaren i samma tävling. Professorn är numer en misslyckad figur som inte har haft några framgångar sedan tävlingen och blir därför galen av avundsjuka på barnens kreativitet och låser in barnen i sitt laboratorium.

Varje dag får de försöka lösa ett nytt experiment, lyckas de öppnas en dörr som förhoppningsvis leder ut till friheten. Nexiko – med Filip Hammar och Fredrik Wikingsson som delägare –  som senast belönades med fyra kristallen-statyetter, står bakom produktionen.

– Det är oerhört spännande tider för oss som jobbar med att berätta med rörlig bild. Att vi får vara med och skapa den första julkalendern exklusivt till en streamingtjänst är otroligt kul. Viaplay har sedan start velat ha ett program som föräldrar VILL att deras barn ska titta på. Det känns inspirerande både som TV-makare och förälder. Dessutom är det första gången som mina barn tycker att jag har ett coolt jobb, säger Lars Beckung, vd för Nexiko i en kommentar.

Serien, i totalt 24 delar, kommer att spelas in på Tekniska Museet i Stockholm och har premiär exklusivt på Viaplay 1 december, i samtliga Nordiska länder.

Noterbart i sammanhanget är att Nexiko nyligen tog in SVT:s förre vd Eva Hamilton som styrelseordförande.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.