Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Varumärkesdoktorn: Så ska “Mos” nå sina drömmars mål

Publicerad: 11 December 2015, 13:40

Robin "Mos" Andersson – vinnare i Paradise Hotel med programledardrömmar

Robin "Mos" Andersson är namnet på mångas läppar efter veckans seger i Paradise Hotel. För Resumé ger varumärkesdoktorn Eva Ossiansson sina bästa råd för hur han bör vårda sitt varumärke.


Ämnen i artikeln:

Eva Ossiansson

Även om Eva Ossiansson, varumärkesdoktor vid Göteborgs universitet, inte ser sig själv som en del av målgruppen har hon inte undgått rubrikerna om Robin "Mos" Andersson – vinnare av Paradise Hotel 2015 tillsammans med Josefine Caarle. "Mos" som gick från att vara mobbad och utfryst till att kamma hem hela spelet har uttryckt sin vilja att bli en person i offentligheten. Likt Samir Badran, som deltog i dokussåpan 2013 och numera bloggar på Expressen samt deltagit i Melodifestivalen, har han byggt upp en stadig fanbase. Han ligger just nu på 15:e på Spotify:s Sverigelista.

– Det är en typ av program som bygger profiler på ett annat sätt än tidigare. Det blir också en möjlighet att bygga en plats i offentligheten på lång sikt. Tidigare var det mer fulspel där två personer vann och den ene svek den andra. I dag är det en annan profil som många inklusive "Mos" bygger upp.

Under programmet blev han först mål för mobbarnas utfrysning och deras beteende sågades i kvällspressen. Vid flera tillfällen har han gråtit öppet och i samband med segern i onsdags gav han bort en del av vinstsumman till Cancerfonden – gråtande över sin mors bortgång.

– Det är byggstenar i den bild av sig själv han vill skapa. I hans sociala identitet och vad han vill bli förknippad med. Han blir intressant eftersom han står för något annat än tidigare vinnare av tävlingen Folk gillar saker som de inte har sett förut. Han visar känslor och skänker pengar till forskningen. Det väcker folks sympati och det är en viktig del i hur folk uppfattar honom.

Hur ska han göra för att bibehålla sin plats i offentligheten?
– Så länge det finns ett intresse för honom kommer han att synas. Frågan är hur länge det går att upprätthålla intresset. Det är helt upp till honom själv. Det gäller att han väljer sammanhang som är rätt för honom och passar hans potential. Tittar man på dokusåpahistorien så finns det många profiler som återanvänts i olika sammanhang. Vill han bli programledare så måste han visa sig värdig uppgiften.

Tittar man på deltagare från sexsåpan Paradise Hotel så är det främst män som skapat sig en plats i offentligheten efter tävlingen. Vad säger det om synen på kvinnor och män i ett sådant sammanhang?
– Nej vi har inte kommit längre. Män uppfattas positivt när de ligger runt och kvinnor mer negativt precis som i andra kulturer.

Är inte det tragiskt?
– Frågan är vad som är mest tragiskt. Det beror ju på hur man ser på sex och Paradise Hotel skiljer sig från andra sammanhang.

Robin "Mos" Andersson är 23 år och har stora möjligheter att göra något med sitt varumärke. Vad ser du för risker?
– Den största risken är att han hamnar i fel sammanhang eller i konstellationer som inte passar honom. Att han misslyckas på grund av att hans kvalitéer inte uppfyller kraven. Då kan det drabba honom som person och göra att han inte får några fler chanser som programledare. Titta bara på Harald Treutiger som försvann efter ett misslyckat program i TV3. Han måste se till den potential han har och ha den som utgångspunkt när han väljer väg.

Smeknamnet "Mos" är ett uttryck för att ligga med tjejer, att han mosar tjejer, är det här någonting som kommer att förfölja honom?
– Det är inte ett särskilt smickrande namn. Han kanske skulle hitta ett annat smeknamn. Men det är väl förmodligen något som jobbats in hos honom. Men det kan bli som för "Naken-Janne" att man blir synonym med smeknamnet och begränsad. För mig känns "Mos" inte särskilt professionellt, men en övergång kan vara svår. I synnerhet om han ser det som en del av hans identitet.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Eva Ossiansson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.