Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

"Vi tog in 145 nya kunder"

Publicerad: 8 februari 2010, 15:40

Kraftigt ökad omsättning efter köpet av Canal+, nästan bibehållen vinst och höjd tittartidsandel: – Planen höll, konstaterar TV4:s vd Jan Scherman. Vi bestämde oss för att satsa 2009 och det gick hem.


Ämnen i artikeln:

Jan SchermanTV4

Jan Scherman, vd på TV4 konstaterar att det var rätt att satsa även 2009. Foto: Hanna Teleman

TV4-gruppen omsatte 5,5 miljarder i fjol, varav närmare 2,5 kommer från Canal+ som nu har en miljon kunder i Norden. Men Jan Scherman vill inte avslöja hur stor andel av vinsten som Canal+ bidrar med:
– Nej, jag vill inte ge våra konkurrenter på Skeppsbron vägledning. Men det var en så stor andel att det försvara det pris som en del av konkurrenterna hånade.
– Betal-tv ger koncernen en bättre balans mellan de konjunkturkänsliga reklamintäkterna, som nu bara svarar för 45 procent av koncernens intäkter, och övriga intäkter.

På reklammarknaden tappade TV4 12,6 procent av intäkterna eller 296 miljoner kronor.
– TV4 tappade mest, medger Jan Scherman. Men TV4 Plus, nischkanalerna och nätet tappade också intäkter.

Ljuset i fjolårets reklammörker kommer från lokalreklamen i TV4 Sverige, som ökade med 3 procent:
– Det är sensationellt bra med tanke på att svingen kom andra halvåret. Vi sålde för en halv miljard och hade marginaler på över 30 procent. TV4 Sverige gjorde ”all time high” i både december och januari och införsäljningen ser mycket bra ut för resten av året.

Jan Scherman har gott hopp om att reklampengarna återvänder även till de andra kanalerna:
– Få saker har varit så dödförklarade som vanlig tv och reklam-spots. Ändå ökade tittandet i fjol på ”ång-tv” och annonsörerna ser att tv-reklam säljer. Våra säljare tog ifjol in 145 nya kunder som ger ett par hundra miljoner i intäkter. Nu tecknas årsavtal igen och vi ser en helt annan tillit och tro på tv-marknaden.

Hotet mot TV4 är förändrade tittarvanor, tror Jan Scherman:
– Vi måste finnas där folk vill titta och öka takten på Play. Vi måste hitta bra sätt att exploatera rättigheter för mobilt och vod (video on demand = beställd-tv/red anm). Och vi måste våga göra tvärtom även i år, spara och effektivisera på rätt ställen även om konjunkturen går upp.

Men den närmaste månaden blir inte kul för en TV4-vd, idel SVT med OS och Melodifestival:
– De har ett starkt utbud nu, men det är väl 12 månader på året. Det är bara att bita ihop och hoppas att det går bra för Sverige i OS. Vi ska överleva februari och ge SVT en match om OS 2014 när vi får vara med och buda.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Jan SchermanTV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.