Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

”Viasat har kopierat oss”

Publicerad: 6 Oktober 2008, 14:11

Flera rättigheter bakom kortet. Färre i frikanalerna. Och prisjusteringar uppåt. Viasat går på säljoffensiv.


Per Borgklint. Foto: Peter Willebrand.

Strategin är tydlig. Viasats tre nya nischade sportkanaler motor, golf och fotboll är ett sätt att lägga de mest attraktiva rättigheterna bakom kortet.

Nyordningen börjar gälla redan 17 oktober.

Förlorare är alla TV6-tittare som varit bortskämda med att gratis kunna se Formel 1 och Champions League två dagar i veckan under högsäsong.

På MTG räknar man sannolikt kallt med att TV4 kommer att tvingas till samma strategi när affären med Canal plus ska räknas hem.

Men det är inget som Manfred Aronsson, vd för MTG, vill bekräfta.

– Jag har ingen aning hur de resonerar. De sitter nog just nu mest och funderar på om Konkurrensverket kommer att godkänna affären, säger han.

Han räknar heller inte med att förlora några reklamintäkter i TV6 på grund av flytten av onsdagsmatcherna till fotbollskanalen.

– Nej, vi kommer att kunna fylla tablån med andra attraktiva format, säger han.

Upplägget med de nya kanalerna är klassisk cross promotion, en paradgren hos MTG.

TV6 får dels rollen som inkastare inför kommande matcher i Champions League, dels ska kanalen hålla tittarna uppdaterade om var övriga matcher visas i tablån.
– Betalkanalerna går samma väg som övriga tittandet. Det blir allt mer nischat. Då är det också rimligt att man renodlar sina rättigheter, säger Manfred Aronsson.

Kommer du att köpa Premier League nu?
– Jag är så nöjd med Champions League. De finns fortfarande massor kvar att göra med format kring den rättigheten, säger Manfred Aronsson.

Vad händer med landskamperna i TV8?
– Vi får se. Det enda vi vet just nu är att vi sänder de tre kommande matcherna.

Hos konkurrenten Canal Plus ser man inte med någon större oro på Viasats nysatsning.
– Med tanke på att Manfred Aronsson ägnat större delen av sommaren åt att sitta och gråta ut hos Konkurrensverket visar han nu tydliga bevis på att han återhämtat sig. Inte ett öga är torrt hos oss just nu, säger Per Borgklint, vd för Canal plus.

Han ser inga risker för priskrig i kampen om marknadsandelar. Däremot tror han att Viasat kommer att pressa ut högre priser mot befintliga kundstocken.
– De har ju monopol på sina egna kunder så hela idén är väl bara att klämma ut ytterligare av dem. Det är ju uppenbart var han hämtat sina idéer om kanalerna ifrån, säger han och syftar på Canal plus omgörning förra året.

Manfred Aronsson tar kopieringsbeskyllningarna med ro.
– De kopierade ju TV1000 förra året, säger han.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.