Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

"Viking Line får stå sitt kast"

Publicerad: 9 Oktober 2008, 07:30

Resume.se kan avslöja att Tallink Silja Line fick frågan av TV4 att vara med i en serie som skulle konkurrera med Kanal 5:s realityserie ”Färjan”. Men rederiet tackade nej. – Folk har rätt att vara på fartyget utan att bli filmade. Med facit i hand gjorde vi rätt. Viking Line får stå sitt kast, säger Janis Pavuls, pr-chef på Tallink Silja.


Viking Line har fått press av den här typen för tv-serien "Färjan" i Kanal 5.

Kanal 5:s nya realityserie ”Färjan” om Viking Lines båt Cinderella hade 545 000 tittare i premiären förra veckan. Andra avsnittet, som sändes i går drog 665 000 tittare, och serien har fått stor uppmärksamhet i media.

Viking Line såg projektet som en möjlighet att tvätta bort fyllestämpeln. När Resume.se pratade med rederiets informationschef Helena Kneck i våras sa hon så här:

– Det är oerhört positivt för oss. Kanal 5 vill belysa livet ombord både framför och bakom kulisserna. Vi är oerhört glada att de vill skildra de många olika rollerna som finns på ett kryssningsfartyg.

Men den press Viking Line har fått hittills har till största del just handlat om fylleriet ombord och häromdagen kallades fartyget även för ”otrohetsfärjan” i en rubrik i en av kvällstidningarna.

Viking Lines konkurrent Tallink Silja Line fick en förfrågan från TV4 om att delta i en serie som skulle konkurrera med Kanal 5:s "Färjan". Pilotavsnitt ska ha spelats in, men det hela lades på is.

– Vi fick frågan för drygt ett halvår sedan. Vi gjorde en avvägning men resonerade som så att våra passagerare har rätt att vara ombord utan att bli filmade. De ska kunna äta, dricka dansa och ha roligt som på vilken restaurang som helst utan att det ska finnas tv-kameror, säger Janis Pavuls och fortsätter:

– Man vet ju också att kvällspressen inte är känd för att sprida glada tankar. Saker och ting kan spetsas till och vissa tendenser kan hårddras.

Med facit i hand är Janis Pavuls nöjd med beslutet att tacka nej.

– Vi gjorde rätt val. Viking Line får stå sitt kast, säger han.

Helena Kneck på Viking Line ångrar inte beslutet att delta.

– Vi är jättenöjda och personalen är jättestolt och vi märker en stor efterfrågan på kryssningar. Viking Line har sex miljoner resenärer på ett år och det man ser i samhället ser man också på fartyget, konstigt vore annars.

– Vi ångrar oss definitivt inte. Det är åtta avsnitt kvar som ger en mer nyanserad och rättvis bild av livet ombord. Vi vill visa upp en modern och bra arbetsplats där personalen månar om varandra. Ett av syftena var att skapa efterfrågan på tjänster till sjöss och redan i dag har vi märkt av ett ökat intresse.

Helena Kneck berättar också att mejl strömmat in med beröm till personalen.

– Folk skriver att vakterna är duktiga och lyckas hantera kniviga situationer på ett snyggt sätt.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.