Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



TV

"Viktigare att leda tittarna till nästa program"

Publicerad: 17 Januari 2011, 11:29

Fyran ville att tittarvågen från Solsidan skulle skölja över Time Out med Martin Timell. Därför lade kanalen ett sex minuter långt reklamblock i mitten av succéserien. – Det berodde på att vi inte ville ha reklam mellan Solsidan och Time Out, säger Malte Andreasson, planeringschef på TV4.


Ämnen i artikeln:

Björn RietzMediacomTV4Carat

Solsidan ska ge en knuff åt Time Out. Foto:  Morgan Norman/Söderberg, Goran James Djordjevic/TV4.

Solsidan blev en braksuccé direkt med sina 2,5 miljoner tittare. TV4 hade räknat med detta och valde att satsa allt krut på att locka de flesta till ”Time Out” som sändes efteråt. Medlet blev att lägga ett reklamblock på sex minuter i Solsidan, och ytterligare ett block på sex minuter i Time Out. På så vis slapp kanalen lägga ett avbrott mellan de två programmen.

– Vår bedömning var att det var viktigare att leda tittarna vidare till nästa program. Normalt sett lägger vi inte så långa brejk, säger Malte Andreasson på TV4.

Från annonsörernas synvinkel var Solsidan givetvis ett hett byte. Men det återstår att se om TV4:s taktik med det långa reklamavbrottet föll väl ut.

– Man kan tycka att det var en långt reklambrejk. Men jag kan konstatera att även om brejket var väldigt långt gick programmet extremt bra. Sen är det för tidigt att analysera hur det gick för spottarna i mitten av brejket, säger Daniel Nellhard, eterchef på mediebyrån Carat.

Han menar att tittarna generellt sett har svårt att uppfatta den egentligen längden på reklamavbrottet, och att det kanske därför är bättre att ha längre men färre reklamblock. Mer tveksam ät Patrick Wallin, tv- och radiochef på Mediacom.

– Spontant så är det i de flesta fallen bättre med korta och fler brejk än få och långa. Ur konsumentbeteende är det kanske tvärt om, men för oss som lever på siffrorna är det oftast bättre, säger han.

Risken med att köra ett reklamavbrott på sex minuter är att spottarna i mitten kan tappa ratings, eftersom tittarna då väljer att göra annat. En annan risk är också att de väljer att byta kanal. Men både Patrick Wallin och Daniel Nellhard menar att Solsidan är ett så pass starkt format att den senare faran är liten.

– Solsidan måste ha slagit rekord i dagens tv-landskap bortsett från stora sportsändningar, säger Daniel Nellhard.

– Anledningen är så klart att inte tappa tittare i Time Out som är ett svagare format. Det gäller att skapa mindre motstånd för tittarna så att de ramlar in där. Men om det var bra eller dåligt är för tidigt att svara på säger Patrick Wallin.

Time Out, som sändes 20.30 igår, hade 1 745 000 tittare enligt MMS.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev