Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Vill stoppa SVT-sponsring

Publicerad: 19 augusti 2010, 08:01

Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth vill göra SVT helt reklamfritt efter 2014 – sponsringen ska kastas ut. – Då är det slut med sportsändningar i SVT, säger Eva Hamilton till Resume.se.


Lena Adelsohn Liljeroth och Eva Hamilton

”SR och SVT ska vara icke-kommersiella och därmed vara fria från reklam, sponsring och produktplacering. Regeringen har genom det nya sändningstillståndet inskränkt möjligheterna till sponsring till max 20 evenemang per år. Moderaterna vill från 2014 ta ytterligare ett steg och göra SVT helt reklamfritt”, skriver kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth i en debattartikel i Resumés papperstidning i dag.

Det är en ren krigsförklaring mot SVT, som lobbat hårt och framgångsrikt för att få fortsätta sponsra de stora evenemangen som Eurovision, OS och VM, men också en rad populära sportprogram som fotbollskväll.

SVT:s vd Eva Hamilton är upprörd över utspelet:
– Då kommer vi inte ens till förhandlingsbordet. Rättighetsägarna förutsätter tv-exponering, säger hon till Resumé.

Hon ser två stora hot mot SVT i kulturministerns utspel:
– Ett totalförbud mot sponsring gör att vi går miste om de stora idrottsevenemang som inte köps via EBU (samarbetsorganet European Broadcasting Union, reds. anm.).
– Det handlar inte primärt om pengarna, utan om att rättighetsägarna förutsätter tv-exponering.
– Våra sponsringsintäkter pendlar mellan 30 och 40 miljoner kronor per år, beroende på om det är OS-år eller inte. De är en hjälp att finansiera sporten, så att vi slipper ta programpengar från exempelvis barn eller drama.

Från och 2014, då Moderaterna vill rensa SVT från kommersiella inslag, ska till exempel OS-sändningarna upphandlas på den fria marknaden, tills dess har EBU avtal om att få sända OS.
– De stora sportevenemangen är bland våra mest populära sändningar, säger Eva Hamilton. Jag tror ingen kulturminister vill utsätta sig för kritiken som följer om vi tar bort dem. I förlängningen är det mycket skadligt för hela public service.
– Vi har ett strängt regelverk för sponsringen, vi bryter inte program och våra sponsringsskyltar upplevs inte som störande.

Eva Hamiltons andra invändning mot kulturminister Lena Adelsohn Liljeroths utspel handlar om begränsa SVT:s expansion på webben:
– Där är hon inte lika tydlig, men ute på farlig mark. Om vi skulle ha ålagt public service restriktioner mot att följa medieutvecklingen skulle vi bara ha haft en kanal svartvit tv. Förslaget är både farligt och dumt.
– Jag tror inte att vi tar en enda läsare från tidningarnas sajter. I stället har vi börjat samarbeta med lokaltidningarnas webbar om vårt rörliga material.
– Sammantaget befarar jag att kulturministerns förslag kan äventyra public services breda förankring hos svenska folket.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.