Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

VM-sponsorer betalar 4 miljarder till tv-bolag

Publicerad: 22 Januari 2014, 12:55

Fotbolls VM innebär stora pengar för det brasilianska tv-bolaget Globo. Sponsorerna betalar sammanlagt mer än 4 miljarder kronor för att finnas med i sändningarna i sommar.


Ämnen i artikeln:

Fotbolls-VM 2014FIFA

Åtta sponsorer betalar över 4 miljarder kronor för att få vara med i Globos sändningar från Fotbolls VM i Brasilien.

Sponsorerna, som betalar 75 miljoner dollar var för att synas i de nationella sändningarna, är AmBev, Coca-Cola, Banco Itau, Johnson & Johnson, Hyundai, Nestle, teleoperatören Oi and butikskedjan Magazine Luiza, skriver Adweek.

För de pengarna får var och en av sponsorerna 451 stycken 30-sekunders spottar, 359 femsekunders vinjetter och några hundra omnämnanden av kommentatorerna.

Och vid sidan av VM-fotbollen har Globo också sytt ihop ett program kring sina vanliga match-sändningar för året som också kostar 75 miljoner per sponsor. Där har hittills AmBev, Coca-Cola, Banco Itau och Johnson & Jonhson nappat på erbjudandet.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Fotbolls-VM 2014FIFA

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.