TV
VM-sponsorer betalar 4 miljarder till tv-bolag
Publicerad: 22 januari 2014, 12:55
Fotbolls VM innebär stora pengar för det brasilianska tv-bolaget Globo. Sponsorerna betalar sammanlagt mer än 4 miljarder kronor för att finnas med i sändningarna i sommar.
KB
Krister Berntsson
Åtta sponsorer betalar över 4 miljarder kronor för att få vara med i Globos sändningar från Fotbolls VM i Brasilien.
Sponsorerna, som betalar 75 miljoner dollar var för att synas i de nationella sändningarna, är AmBev, Coca-Cola, Banco Itau, Johnson & Johnson, Hyundai, Nestle, teleoperatören Oi and butikskedjan Magazine Luiza, skriver Adweek.
För de pengarna får var och en av sponsorerna 451 stycken 30-sekunders spottar, 359 femsekunders vinjetter och några hundra omnämnanden av kommentatorerna.
Och vid sidan av VM-fotbollen har Globo också sytt ihop ett program kring sina vanliga match-sändningar för året som också kostar 75 miljoner per sponsor. Där har hittills AmBev, Coca-Cola, Banco Itau och Johnson & Jonhson nappat på erbjudandet.