Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Webb-tittandet ökar hos SVT

Publicerad: 5 mars 2008, 10:30

SVT Play hade i söndags 1 180 000 starter på ett dygn, när webbplatsens besökare ville se Melodifestivalen och Vasaloppet online. Men man vet inte hur länge de fastnade i varje klipp. – Vi vet däremot att våra hela program är mer populära än de korta klippen, säger SVTi:s chef Lena Glaser till Resume.se.


Från ett snitt på runt 1 miljon unika besökare i början av förra året har SVT.se nu runt 1,3 miljoner unika besökare i veckan, enligt Kia Index.

Framförallt går det bra för tjänsten SVT Play som lanserades i slutet av 2006. På söndagen hade hela SVT.se 386 217 unika besökare och på SVT Play hade man 1 179 209 starter under söndagsdygnet. Melodifestivalen och Vasaloppet drog mycket klick. Men om besökarna såg hela festivalen eller bara Björn Gustafsson är lika svårt att veta som om de klickade vidare vid Mångsbodarna eller stannade till Mora.

– Vi har ännu inget standardiserat sätt att mäta detta, men är naturligtvis själva intresserade och arbetar på att förfina våra mätmetoder. Vi vill veta hur länge publiken tittar på tv på webben och hur mycket längre man tittar om det är högre kvalitet. Det är intressant att följa, säger Lena Glaser till Resume.se.

Hon ser tecken på att folk tittar på längre och längre program hela tiden. I klicktoppen finns flera hela program, det är inte bara korta klipp från Öppet Arkiv som lockar.

– Hela program har den största tittningen. Slår du ut allting vi publicerar så är det lika många korta klipp som hela program. Men största andelen av tittandet har hela program.

Men ni vet inte hur långt in i programmen de tittar?

– Nej, vi har inga säkra siffror. Vi vill inte kommunicera något förrän vi vet att det är hållbara siffror.
Program över hela spektrat går bra på nätet och det går inte att se en viss genre som går bättre än en annan. Bland programmen som har hög tittning finns Klass 9A, Kungamordet och Uppdrag Granskning. Robins går också bra, liksom på söndagen Vasaloppet och Melodifestivalen.

Ni kampanjar inte jättemycket i tv för era webbtjänster – varför inte?

– Det skulle vi kunna, men det är en prioriteringsfråga. Det är väldigt mycket vi vill kommunicera men vi kommer att kampanja för SVT Play. Det finns planer.

Läs mer: SVT lanserar ny webb-tv – men problem kvarstår

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.