Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



TV

Webbtittande på stor-tv ökar

Publicerad: 17 Maj 2016, 09:36

Chromecast och Apple TV växer snabbt i Norden, visar en ny undersökning från Mediavision. Samtidigt ökar webb-tv:s dagliga räckvidd till 40 procent i Sverige.


Ämnen i artikeln:

Björn RietzApple TVMediavision

Mediavision mäter webb-tv-konsumtionen på nordisk basis varje månad. Deras undersökning visar att webb-tv:s dagliga räckvidd under årets första kvartal är uppe i 27 procent i Danmark, 31 procent i Finland, 39 procent i Norge med Sverige i topp på 40 procent.

Samtidigt konstaterar Mediavision att försöljningen av framför allt Chromecast, men även Apple TV, smarta tv-apparater och spelkonsoller leder till att allt fler även konsumererar webb-tv på stor skärm.
– När nu kännedomen ökar för dessa enheter och att användarvänligheten förbättras, blir det lätt också för mindre teknikmogna konsumenter att titta på onlinebaserad media via TV-skärmen. Detta spär på konkurrensen mellan traditionell betal-TV och streamingtjänster ytterligare, kommenterar Marie Nilsson, vd på Mediavision.

FAKTA/Om Mediavisions analys

Mediavision är ett oberoende konsult- och analysföretag, inriktat på analys och strategi inom traditionella och digitala medier. 1000 respondenter mellan 15-74 år intervjuas varje månad online I Sverige. In Danmark, Finland och Norge intervjuas 1100 respondenter två gånger om året.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.