Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

X-Factor gav ekonomiskt ras för Fremantle

Publicerad: 27 juni 2013, 06:48

Foto: Pressbild.

Tv-produktionsbolaget FremantleMedia Sverige, har haft ett kämpigt 2012. Nettoomsättningen nådde visserligen helt nya höjder med en ökning på hela 27 miljoner kronor, men trots det och att man har minskat personalstyrkan med flera personer redovisar bolaget en förlust på drygt 2,7 miljoner kronor. Enligt uppgift till Resumé är det numera nedlagda X-Factor som har fått kostnaderna att sticka iväg.

Ämnen i artikeln:

FremantleX-Factor

KB

Karl-Johan Byttner


Källor till Resumé menar att X-Factors budget var tajt redan från början.

Nettoomsättningen  ökar visserligen från 70,1 miljoner kronor till strax över 97 miljoner  kronor. Det vill säga en kraftig ökning med 27 miljoner kronor (här har  exempelvis omsättningen varierat med 4 miljoner kronor mellan 2010 och  2011), men samtidigt har posten materialinköp och utlagda arbeten gått  från nära 45,4 miljoner kronor under 2011 till cirka 77,2 miljoner  kronor under 2012. Det vill säga en kostnadsökning med hela 32  miljoner kronor.

Bolaget har visserligen krympt antalet anställda från  28 till 23 personer och minskat lönekostnaderna från 13,1 miljoner  kronor till strax över 11 miljoner kronor, men trots det och trots den  kraftiga försäljningsökningen redovisar man en förlust på drygt 2,7  miljoner kronor.

FremantleMedia Sveriges ekonomichef Camilla Segell vill inte kommentera Resumés uppgifter om att X-Factor har dragit ned  resultatet kraftigt:
– Jag kan väl säga att vi har hittat lite nya  lösningar och haft lite olika typer av produktioner, vilket har varit  förenat med lite olika investeringar, säger hon.

Flera av varandra oberoende källor till Resumé pekar dock på att det är just X-Factor som spökar i bolagets årsredovisning
–  Det här var en av TV4:s allra största produktioner och första säsongen  innebär alltid en hög risk. Hög omsättning är en sak, men  resultatmässigt är det ändå beroende av vilken investering som måste  göras, säger en källa till Resumé.

X-Factor har varit en stor succé i  USA och en rad andra länder under många år, men i Sverige lades  programmet ned efter en säsong:
– Varje land har sin egen historia. I  Holland har det med rullat 4-5 talangformat parallellt under flera år  med framgång medan Sverige nog kände att det blev för mycket under  2011/2012 med X-Factor, The Voice, True Talent mera, säger en källa till  Resumé.

Fremantle har också haft ett stormigt år inte bara  resultatmässigt.

Bolagets vd Claes Leinstedt lämnade vd-posten efter  sex år under sommaren efter att han och ledningen har haft olika åsikter  om bolagets utveckling. Kim Årdal tog därefter över vd-skapet.  

Han är dock även vd för Blu, som äger FremantleMedia Sverige till 100  procent och han har nu lämnat vd-posten för bolaget.

TV4:s exekutive  producent Magnus Karlsson-Lamm går i stället in som vd, men först från och  med den 1 september.

Den övergripande Norden-ansvariga, Daniela Matei, har varit inkopplad i verksamheten sedan Kim Ardal lämnade vd-posten. Hon vill dock inte  kommentera Resumés uppgifter.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev