Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Youtube sneglar på MMS-valutan

Publicerad: 3 november 2015, 15:22

Youtube samtalar med MMS, enligt Gustaf Brusewitz.

Google pratar med MMS om huruvida Youtube ska börja mätas i den nya webb-tv-valutan, enligt kommunikationschef Gustaf Brusewitz.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet TVJan SchermanAftonbladetMMSYoutubeTV4Gustaf Brusewitz

Resumé kunde i förra veckan berätta att Aftonbladet är den första aktören som inte är ett renodlat tv-hus att ansluta sig till MMS webb-tv-valuta. Mediebyråerna och TV4 välkomnar Aftonbladet, men kritik har också kommit i en strid ström.

TV4 anser att det krävs mer än ”full transparens” från Aftonbladet och att de bör redovisa autostarter. Detta är något som Aftonbladet TV, enligt affärsområdeschef Jan Scherman, inte är redo för än.

Mediebyråerna håller som bäst på att se över vad intåget av tidningshus innebär. De vill också se fler aktörer utanför de renodlade tv-husen. John Aleman, broadcastchef på mediebyrån Carat, ville till exempel se Youtube/Google - numera en av de större tv-aktörerna - gå med i valutan. ”De är en stor aktör och är bra på onlinevideo. Det borde ligga i deras intresse”, sade han.

I maj slog Youtube räckviddsrekord i Sverige och kom då i nivå med några av Sveriges största tv-kanaler när det gäller både räckvidd och tittartid. Och nu öppnar videojätten för att gå med i MMS-valutan.

– Vi för en dialog med MMS kring detta sedan en tid tillbaka och vi tittar på hur YouTube eventuellt kan omfattas av deras mätningar, säger Gustaf Brusewitz, kommunikationschef på Google i Norden, till Resumé.

Vad ser ni för fördelar och nackdelar med valutan?
– I nuläget har vi inget mer konkret att delge kring detta.

Aftonbladet TV:s mätningar finns tillgängliga från 1 oktober. Resumé har även sökt Expressen angående tv-mätningarna, tidningen har dock inte återkommit.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.