Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Zlatan fick godkänna TV3:s program i förväg

Publicerad: 4 juni 2008, 08:12

Nike hörde av sig med programidén om ett porträtt av Zlatan och TV3 nappade. Zlatan godkände materialet innan det sändes. Men enligt programchefen Andres Knave hade TV3 och Renée Nyberg full redaktionell frihet.


Renée Nyberg och Zlatan i ”Renée möter cirkus Zlatan" som sändes i TV3 i går. Foto: TV3.

Det omtalade programmet ”Renée möter cirkus Zlatan” i TV3 i går kväll hade 490 000 tittare.

– Ratingmässigt var det helt i linje med vad vi hoppats på. Och tv-recensionerna har varit mycket positiva, säger Anders Knave som också ger mycket beröm till Renée Nyberg.

Zlatans sponsor Nike hörde av sig både till TV3 och TV4 med idén om ett Zlatan-porträtt. TV4 tackade nej – kanalen var inte intresserad av det upplägg som presenterades, enligt TV4:s sportchef Hans Pekkari.

Men TV3 nappade.

– Vi och TV4 fick parallella förfrågningar om att intervjua Zlatan. Nike hörde av sig och sa att det fanns en öppning, säger Anders Knave.

Knave vill inte gå in närmare på uppgörelsen.

– Vi får visa ett program mot att vi betalar en peng, det är som alla andra program vi gör. Det var inget märkligt med den här dealen, den skiljer sig inte mycket från andra dealar om andra program, säger Anders Knave.

Innan programmet sändes godkändes det av Zlatan.

– Zlatan fick se materialet, inte minst på grund exponeringen av hans barn och hans hem. Men vi har haft full redaktionell frihet, säger Anders Knave.

I programmet där Renée Nyberg intervjuade Zlatan både i Milano och Malmö fanns Dick Landgren ständigt vid Zlatans sida. I programmet presenterades Dick Landgren som Zlatans ”kontaktperson” men det framgick inte för tittarna att Landgren är anställd av Nike.

Anders Knave säger att han inte känner till att Dick Landgren är anställd av Nike.

– Jag vet inte om han är anställd av Nike eller vem som betalar hans lön. Men skulle han vara anställd av Nike ser jag inget som helst problem med det. Jag ser inte vad det skulle ha med programmet att göra.

Borde det inte ha redovisats för tittarna?
– Det borde väl inte ha varit något problem att göra det om det nu är så att han jobbar för Nike. Men Zlatans kopplingar till Nike är ju inte direkt okända.

När Resume.se når Dick Landgren vill han inte säga något om sin roll.

– Jag har inga som helst kommentarer, säger han.

Resume.se har sökt Johan Grönberg, kundansvarig för Nike på pr-byrån AWB. Nikes marknadschef Daniel Jontén vill inte kommentera uppgörelsen.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.