Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

7-eleven-ägaren lanserar nytt varumärke: ”En av våra största satsningar någonsin”

Publicerad: 2 mars 2021, 13:18

Den nya butiken ska öppnas strax norr om huvudstaden.

Foto: Press

Den nya butiken ska fungera som ett ”living lab”, där hållbarhetsstrategier kan testas löpande.


Ämnen i artikeln:

Reitan ConvenienceWikberg&Frisk

Reitan Convenience, som driver franschisebutikerna Pressbyrån och 7-eleven, når dagligen 350 000 svenska kunder via sina 400 butiker. 

Nu breddar det norskägda företaget sin portfölj, genom satsningen på det nya varumärket PBX. Målet är att skapa världens mest hållbara convenience-butik. 

Det görs bland annat genom att utforma butiker till vad Reitan Convenience beskriver som ett ”living lab”, där hållbarhetsstrategin kan testas i verkligheten för att snabbt kunna undersökas och utvärderas. 

– Det här är en av våra största satsningar någonsin och det är något som måste göras om vi ska kunna driva en långsiktigt lönsam affär. Det är med stor ödmjukhet vi påbörjat denna resa med den ambitiösa målsättningen att skapa världens mest hållbara convenience. Med PBX ska vi skapa en affärsmodell med positivt avtryck: såväl grönt och socialt som ekonomiskt, säger Mariette Kristenson, vd på Reitan Convenience i Sverige, i ett pressmeddelande. 

PBX kommer att öppna en butik i Albano-området, strax norr om Stockholms stad. 

Bakom varumärkesarbetet står Åkestam Holst, som även har utvecklat namn och design. De kommer att arbeta vidare med den nya butikens kommunikation.  Designbyrån Reactor Retail har också arbetat med PBX, liksom kommunikationsbyrån Wikberg&Frisk som är med under lanseringen. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.