Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

90-talsvarumärket Loopia moderniseras med ny identitet

Publicerad: 8 september 2022, 08:47

Loopias nya identitet genomsyras av ”det enkla, tidlösa, självsäkra”.

Loopia svidar om och får en ny modern kostym framtagen av Bold. Omgörningen är det första steget i en varumärkes- och affärsresa som techbolaget har framför sig.


Ämnen i artikeln:

VarumärkeBoldNoaIdentitetZmartaNyheter

Techbolaget Loopia började sälja domäner redan 1999, men har trots det varit något av en doldis från den gamla tiden. För ett drygt år sedan rekryterades Niklas Jansson, då marknadschef på Zmarta Group, som ny marknadsdirektör till Loopia. Hans uppdrag består av att ta ett varumärke med ett omodernt uttryck från 90-talet, till ett varumärke som sticker ut och andas både nutid och framtid för en bredare målgrupp. 

Under våren och sommaren 2021 genomförde Loopia tillsammans med Noa consulting ett insiktsarbete, som lade grunden till den nya varumärkesidentitet som man nu rullar ut med systerbyrån Bold.

LÄS MER: Krig, pandemi och utsatthet präglar flödet – så når du fram med design 2022 

Enligt ett pressmeddelande ska ”nya” Loopia genomsyras av det enkla, tidlösa, självsäkra och inspirerande i så väl motion- och interaktionsprinciper, som färgvärld, tonalitet och bilder. Allt för att skapa användarvänlighet och lustfylld inspiration för morgondagens kunder.

– För att vara trovärdiga måste vi ha ett starkt erbjudande, bra produkter och vara inspirerande. Nu handlar det om att ta Loopia från ett ställe där kunden går in för att köpa en domän, till att se oss som en partner som hjälper människor att förverkliga och utveckla sina idéer och närvaro på internet, säger Niklas Jansson i pressmeddelandet. 

Det här är det första steget i Loopias varumärkesresa, framöver väntar fler lanseringar. 

Exempel på Loopias nya varumärkesidentitet.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.