Varumärke
Absolut förnyar designen – lyfter fram sitt svenska ursprung
Publicerad: 2 september 2021, 09:29
Den ikoniska Absolut-flaskan har fått en uppdaterad design, som lyfter fram ursprunget i Åhus och Sverige.
Absoluts numera klassiska design lanserades 1979 och designades av Gunnar Broman och Hans Brindfors. Många av nyckelelementen är kvar, men man har lagt extra krut på att framhäva vodkans ursprung.
Den nya flaskan inkluderar en illustration av originalbryggeriet i skånska Åhus. Dessutom lyfts ursprunget - Country of Sweden - fram mer, och den ikoniska blåa texten har förstorats. Absoluts grundare Lars Olsson Smiths namn läggs också till på flaskans kvalitetsstämpel, medaljongen på flaskhalsen.
Den nya designen Foto: Pressbild, Absolut Vodka
Elin Furelid, Global Head of Product Portfolio & Design, säger enligt pressmeddelandet att det var viktigt att framhäva just varumärkets ursprung.
– Samtidigt har vi behållit de viktigaste designelementen som gör Absolut till Absolut – den ikoniska formen på flaskan, inspirerad av 1800-talets apotekarflaskor.
Absolut Vodka tillverkas som nämnt i skånska Åhus, inom en radie på 12 mil. Hela tio procent av allt vete som odlas i Skåne används till produktion av Absolut. Den nya designen lanseras först på den amerikanska marknaden i september, och sedan globalt, skriver man i pressmeddelandet.
Arbetsgrupp
Design Agency: Brand Union Sthlm
Realisation Agency: Destrito
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.