Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag31.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

ÅF byter namn – för tredje gången på elva år

Publicerad: 12 November 2019, 13:04

Efter storköpet av finska Pöyry väljer ÅF att lansera ett nytt varumärke för hela koncernen – Afry.


Ämnen i artikeln:

Afry

ÅF Pöyry har anor som sträcker sig tillbaka till slutet av 1800-talet då den första ångpanneföreningen i Sverige bildades. Inledningsvis bildades föreningen för att besiktiga ångpannor andra tryckkärl.

1964 slogs de lokala och regionala ångpanneföreningar samman i Ångpanneföreningen, en verksamhet som då även erbjöd konsulttjänster. Sedan dess har företaget fortsatt att utvecklas inom en rad områden och agerar i dag som konsulter inom industri, infrastruktur och IT. 

2008 valde koncernen att byta namn från Ångpanneföreningen till ÅF, ett namnbyte som skulle visa på att koncernen breddat sig bortom ångpannor.

I december 2018 meddelade ÅF att man skulle köpa upp den finska konkurrenten Pöyry, en affär som blev klar i februari tidigare i år. Köpet sågs då av analytiker som ett drag för att komma ikapp storkonkurrenten Sweco som åren innan dragit ifrån. 

Efter sammanslagningen har företaget 16 000 anställda utspridda över kontor i 50 länder. De anställda är uppdelade på de fem divisionerna energy, industrial & digital solutions, infrastructure, process industries och management consulting. Enligt det senast tillgängliga koncernbokslutet omsatte ÅF Pöyry 12,7 miljarder kronor, efter köpet ligger den dock snarare på 19 miljarder kronor.

Nu väljer man att återigen byta namn på verksamheten – till Afry. Bolaget ansökte tidigare i år om en europeisk varumärkesregistrering för både Afry och tillhörande logotyp, en registrering som nu gått igenom. Namnbytet är det tredje på elva år för en organisation som innan 2008 inte bytt namn sedan 1895.

– Vi har redan gått ut i vår kvartalsrapport i oktober om att vi kommer att lansera ett nytt varumärke under hösten, och det är något vi kommer att lansera för våra medarbetare först. Vi har mycket roligt att berätta inom kort och vi ser framemot att dela med oss! skriver Cathrine Sandegren, executive vice president communications & brand på ÅF Pöyry, i ett mejl till Resumé.

Ytterligare information om det nya varumärket och den visuella identiteten kommer att presenteras den 25 november.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Afry

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.