Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

Apoteksgruppen lanserar ny butikskommunikation med mjukare färger

Publicerad: 5 November 2020, 13:08

Apoteksgruppen har under hösten tagit fram ett nytt koncept för sin butikskommunikation i samarbete med kommunikationsbyrån Tomorro’. Det nya konceptet ska lyfta fram Apoteksgruppens kärnvärden.


Ämnen i artikeln:

Apoteksgruppen

Apoteksgruppens kommunikation har det senaste tio åren präglats av en stark turkos färg och mosaikmönster. Under hösten har ett nytt butikskommunikationskoncept tagits fram som ska stärka Apoteksgruppens värdegrund och att kunden samt att kundens hälsa är i fokus.

Rent grafiskt kommer apoteken framåt att präglas av mjukare färger som dimblå och ängsgrön som primärfärger. Mosaiken tas bort och ger i stället utrymme för mer vägledande piktogram. Det nya konceptet rullas ut successivt under 2021.

– Hur vi jobbar med människor - att vi är omtänksamma och varma i kundmötet, rådger och hjälper människor till en bättre hälsa varje dag - ska även matchas i våra färger. Vi drivs av dessa mer mjuka värden och vi vill att det skall gå som en röd linje genom allt vi gör. Därför tar vi nu steget till att ta in mjukare färger, former och bättre vägledning till våra kunder i butik, säger Anna Bergstedt, marknads- och kommunikationsdirektör på Apoteksgruppen i en kommentar.

Kommunikationskonceptet kommer genomsyra såväl den digitala upplevelsen som fysiska butiker och tryckt material.

– Tanken med butikskommunikationskonceptet är att dels få fram Apoteksgruppens kärnvärden bättre och få dem att genomsyra hela butiksupplevelsen, samt att vi gör det enklare att se vad man kan köpa och få hjälp med redan från utsidan av apoteket med hjälp av piktogram – så tydlighet i kommunikationen blir än bättre med detta nya koncept, säger Pamela Groop på kommunikationsbyrån Tomorro’.

Apoteksgruppens koncept före och efter Tomorro’:s arbete

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Apoteksgruppen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.