Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Apoteksgruppen skrotas som varumärke

Publicerad: 5 oktober 2022, 09:02

Efter storfusionen i apoteksbranschen väljer ägarna att satsa på Kronans Apotek framför Apoteksgruppen.

Ämnen i artikeln:

ApoteksgruppenKronans ApotekNyheter

R

Redaktionen

red@resume.se


Sverige får nu en ny stor apotekskedja när Apoteksgruppen och Kronans Apotek fusioneras under det gemensamma varumärket Kronans Apotek. Därmed skrotas alltså Apoteksgruppen som varumärke. 

Frågan om varumärket har engagerat båda företagen ända sedan nyheten om den nya apotekskedjan kom tidigare i år är. Förändringsarbetet mot det nya varumärket kommer att ta tid och inledas så fort en plan är satt, skriver kedjan i ett pressmeddelande. 

– Kostnads- och effektmässigt är det inte försvarbart att jobba vidare med två varumärken. Vi har tittat på tillgängliga data och efter att ha sammanvägt alla parametrar så väljer vi att framåt utgå från Kronans Apotek som varumärke. Det är tydligt starkare av de två, såväl i fysiska butiker som online, säger Tobias Karlsson, marknads- och kommunikationsdirektör i en kommentar. 

– Nu kan vi inleda arbetet med att skapa ett gemensamt innehåll under ett varumärke. Vi har två fantastiska organisationer med en enorm kompetens och nu ska ett plus ett bli tre, säger Erik Sjögren, vd på den nya kedjan i pressmeddelandet. 

Den tidigare annonserade affären mellan Euroapotheca och Oriola stängdes den 3 oktober och den nya kedjan får en nettoomsättning på cirka 12 miljarder kronor.

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev