Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

Arla döpte inhousebyrå till varumärkesskyddat namn: ”Ser inga risker”

Publicerad: 20 April 2020, 11:15

Marcus Martinssons restaurang varumärkesskyddade ”The Barn” sex år innan Arla valde namnet på sin nya inhousebyrå.

Foto: The Barn/Press

När Arla döpte sin inhousebyrå 2019 föll valet på ”The Barn”. Men redan 2014 varumärkesskyddades namnet av ett annat bolag. ”Man inser var man står i näringskedjan”, säger medgrundaren Marcus Martinsson.


Ämnen i artikeln:

Arla

2013 grundade Marcus Martinsson tillsammans med tre vänner restaurangen The Barn i Göteborg. Inspirationen kom från en gammal lada från 1930-talet, som nu plockats ner för att i olika delar pryda den nya restaurangen. 

– Vi ville anspela på att vi var från landet och tog det till stan. Vi rev en lada som vi sedan använt som material till hela restaurangen. Vi har en amerikansk matfilosofi med svenska närproducerade råvaror, så därför valde vi ett engelskt namn, säger Marcus Martinsson. 

Ett år efter att restaurangen slog upp sina portar i centrala Göteborg beviljades The Barn varumärkesskydd i tre kategorier: för kok- och receptböcker, redskap och behållare för hushållsändamål samt köksgeråd och i klass 29 som bland annat innefattar ägg, mjölk och mjölkprodukter. 

– Vi tyckte väl att vi hade en ganska nischad verksamhet med just ”The Barn” i fokus. Då tänkte vi då får vi varumärkesskydda så gott vi kan, i den mån vi kan, säger Marcus Martinsson. 

Sex år senare, 2019, faller valet på namnet The Barn när Arla ska döpa sin nya inhousebyrå.

– Det var våra kolleger i Danmark som kom med förslaget som en homage till våra ägare. Arla är ju ett kooperativ och ägs av bönderna, säger Monica Holmvik Persdotter, varumärkesansvarig på Arla och ansvarig för inhousebyrån.

Enligt henne kollade Arla aldrig upp om namnet var skyddat. 

– The Barn är bara ett smeknamn på vår produktionsavdelning. Tidigare när vi började jobba med detta hade vi ett lite mer tekniskt namn som fortfarande ligger kvar officiellt – Content & Connect. Eftersom det bara används internt har vi inte kollat om det är registrerat, säger Monica Holmvik Persdotter. 

Hur tänker ni att ni tagit ett namn som är varumärkesskyddat inom tre kategorier som tangerar Arlas verksamhet?
– Jag ser inte att det finns några risker. Vi säljer inga produkter eller tjänster, vi är en intern avdelning på Arla, säger Monica Holmvik Persdotter.

Marcus Martinsson har precis blivit varse att Arla har döpt sin inhousebyrå till samma namn som hans företag har vaurmärkesskyddat. Nu känner han sig uppgiven. 

– Det är vad det är. Man inser var man står i näringskedjan, som liten aktör kontra en internationell, säger han och fortsätter: 

– Arla är ett stort bolag som man förmodligen inte kommer ha tid eller möjlighet att ta något vidare med. Det är så klart tråkigt. 

Hade ni gjort något om det var en mindre aktör än Arla?
– Det beror på lite vad det hade varit för aktör. Hade det inte varit en så stor spelare som Arla hade det kanske varit närmare till hands att slå dem en signal och se om man kan hitta på en annan lösning.  

Tillsvidare är restaurangen The Barns plan att inte vidta några åtgärder. 

– Fokus just nu ligger på att bedriva den verksamhet vi gör under rådande omständigheter. Sen kanske man får något infall om man inte kan sova någon natt...  Men spontant nej, vi kommer inte att ta vidare det här, säger Marcus Martinsson. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Arla

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.