Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Babblarna får rätt mot Daddlarna i varumärkestvist

Publicerad: 7 juli 2021, 12:30

Foto: Skärmdump Youtubekontot Babblarna

Förlaget Hatten, som äger upphovsrätten till miljonsuccén Babblarna, har vunnit i en varumärkestvist mot ett konkurrerande bolag som registrerat varumärket Daddlarna. Varumärket lanserades av personer som tidigare varit involverade som illustratörer åt Babblarna.


Ämnen i artikeln:

Varumärken

Tvisten om upphovsrätten till barnutbildningskonceptet och miljonsuccén Babblarna pågick under en längre tid och avgjordes i Arbetsdomstolen 2019. Bakgrunden var att förlaget Hatten, som ägs av författaren Anneli Tisell, och frilansande illustratören Ola Schubert var oense om hur skapandet av Babblarna gått till och vilka avtal som gällde. Arbetsdomstolen dömde till Hattens fördel. 

Nu har Hatten tagit strid mot varumärket Daddlarna, som startades av Ola Schubert och hans sambo. Även sambon har tidigare varit uppdragstagare som konsult hos Hatten och i hennes arbetsuppgifter ingick bland annat uppdraget att animera Babblarna-filmer. 

LÄS MER: Snart avgörs bråket om Babblarna: ”Någonstans är gränsen nådd”

Förlaget Hatten anser att varumärket Daddlarna är registrerat i ond tro i syfte att snylta på Hattens goda renommé och anseende samt genom illojal konkurrens försvåra för Hatten att bedriva verksamhet. Hatten anser vidare att de båda varumärkena är lika ur ett visuellt, fonetiskt och begreppsmässigt/konceptuellt hänseende och det därför finns en hög grad av märkeslikhet. 

LÄS MER: Trots PRV:s beslut – varumärkesstriden om Daddlarna fortsätter: ”Inget problem för oss att fortsätta utveckla det här”

Av handlingar från Patent- och registreringsverket (PRV) framgår att det konkurrerande bolaget – en enskild firma som drivs av Ola Schuberts sambo – bestrider att Daddlarna har en hög märkeslikhet med Babblarna. Det anges att namnet skapades i mitten av 1990-talet av Ola Schubert under en resa till Afrika. Man pekar även på att varumärkena skiljer sig åt på så sätt att Daddlarna är en insamlingsstiftelse, och inte ett kommersiellt koncept för att sälja produkter i butik, samt att registreringen skedde tre år efter avslutad arbetsrelation med Hatten. 

PRV bedömer dock att det konkurrerande bolaget agerat i ond tro och upphäver varumärkesregistreringen Daddlarna. 

LÄS MER: Så smart (eller osmart) är det att likna marknadsledaren – och här går gränsen för plagiat 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

Varumärken

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.