Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

Barbie får rätt mot Gävlebo

Publicerad: 17 Juni 2020, 08:12

Foto: Sandra Gabriel

Gävlebon hade varumärkesregistrerat ”Horrorbarbie” i två kategorier. Nu ger Patent- och registreringsverket ägarbolaget Mattel rätt – men bara för en av dessa. ”Varje betraktare av varumärket torde rimligen få uppfattningen att vad som åsyftas är en BARBIE-docka fylld med skräck”, skriver Mattel.


Ämnen i artikeln:

Patent och registreringsverket

Å ena sidan en privatperson i Gävle, som varumärkesregistrerat ”Horrorbarbie” . Å andra sidan en av världens största leksakstillverkare, med en årlig omsättning på ca 10 miljarder kronor och verksamhet i 150 länder. 

Beslutet hos Patent- och registreringsverket drar tankarna till David och Goliat. 

Det var i fjol som Barbie-ägaren Mattel yrkade för att den varumärkesregistrering, gjord av en Gävlebo, skulle upphävas eftersom namnet – Horrorbarbie – lätt förväxlades med varumärket Barbie. Registreringen var gjord för tjänsterna fotografering och tatuering.

I en skriftlig argumentation till Patent- och registreringsverket skriver Mattel att Horrorbarbie åker snålskjuts på Barbies berömdhet och att de kommer att lida skada om Horrorbarbie tillåts registreras.

”Varje betraktare av varumärket torde rimligen få uppfattningen att vad som åsyftas är en BARBIE-docka fylld med skräck alternativt en BARBIE-docka med ett utseende ägnat att jaga skräck i andra”.

De lyfter fram att dockan riktar sig till barn och unga. 

”Hela syftet med BARBIE-dockan är att roa, underhålla och stimulera användarna, vilket far sägas utgöra närmast motsatsen till den känsla som det sökta märket är ägnat att inge, nämligen att skrämmas.”

Gävlebon har inte bemött Mattels invändning. 

I början av juni kom Patent- och registreringsverkets beslut. De slår fast att det finns en risk att  Horrorbarbie förväxlas med Mattels Barbie – men enbart inom kategorin Fotografering. Därmed kommer en av Gävlebons två varumärkesregistreringar att hävas. 

Patent- och registreringsverket bedömer att registreringen inom kategorin tatuering och Mattels varumärkesregistreringar av Barbie är av så olika natur att det inte är troligt att konsumenten uppfattar ett samband. 

Parterna har nu två månader på sig att överklaga. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.