Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Varumärke

Blocket får ny sajt – slopar Sverigekartan

Publicerad: 31 Oktober 2019, 08:58

Till vänster Blockets sajt år 1996, till höger Blockets nya sajt.

Foto: Blocket

Sajten med den klassiska Sverigekartan har blivit en stark del av Blockets varumärke. När marknadsplatsen nu förnyas slopas Sverigekartan för första gången på 23 år.


Ämnen i artikeln:

FacebookGoogleBlocket

Blocket var ett av Sveriges första bolag att nyttja internet som arena. 1996 föddes en lokal köp- och säljsajt i Skåne – två år innan Google och nästan ett årtionde innan Facebook.

Tidigare kunde besökarna nå marknadsplatsen genom app, mobilsajt och desktopsajt. Nu flyttas de två sistnämnda in i en splitter ny sajt där startsidan ritats om, designen moderniserats, och den klassiska Sverigekartan som blivit en stark del av Blockets varumärke slopas – för första gången på 23 år. Valet av geografisk plats får ge vika för den nya ”kategoriväljaren”. När konsumenterna blir allt mer benägna att skicka varor eller beställa dem hem vill Blocket att det ska gå snabbare att hitta fynd oavsett geografisk plats. 

LÄS MER: ”Eva Röse frontar Blocket – gör första reklamfilmen på 30 år” 

Under åren har Blocket vilat på ett egenutvecklat programmeringsspråk som nu ersätts av React JS för samtliga affärsområden förutom Blocket Jobb. Med den nya tekniska plattformen hoppas Blocket kunna fortsätta växa och utvecklas på ett effektivt sätt. 

– Att ändra färg och form på Blocket går inte användarna obemärkt förbi. Responsen kommer direkt - ris och ros. Vi har lärt oss att förändringar lanseras bäst steg för steg, så att inte användarna tappar bort sig, säger Blockets vd Pernilla Nissler i ett pressmeddelande.  

Den nya sajten har lanserats gradvis. Betaversionen var på plats i mars med hundra användare. I mitten av maj öppnade Blocket portarna för två procent av användarna och sedan september för 10 procent. Under november sker den stora lanseringen då hela publiken får den nya sajten. För mobilanvändarna är den redan utrullad till 100 procent sedan förra året.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

FacebookGoogleBlocket

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.