Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

BMW och Ingo lägger locket på efter kritiserade annonsen i Greta Thunbergs DN

Publicerad: 8 December 2020, 09:33

Efter sin Greta Thunberg-inspirerade annons i söndagens Dagens Nyheter fick BMW kraftig kritik.


Ämnen i artikeln:

IngoBMW

I söndags agerade opinionsbildaren och klimataktivisten Greta Thunberg tillfällig chefredaktör på Dagens Nyheter, en dag då tidningen uteslutande fylldes med innehåll kopplat till klimatfrågan.

Intresset från annonsörer att synas i tidningen var naturligtvis stort. Många reagerade dock på att BMW i en annons i kulturbilagan, framtagen av Ingo, hade gjort en tydlig anspelning på Greta Thunbergs berömda skolstrejks-skylt. I sin egen variant hade BMW i stället skrivit ”Världens bästa bilmärke för klimatet” med en hänvisning Dow Jones Sustainability Index. Annonsen har fått mycket kritik i sociala medier, något som även lyftes upp av de båda kvällstidningarna. Kritikerna menar att BMW genom travestin renommésnyltar på Greta Thunberg och att anspelningen, eftersom den kommer från en biltillverkare, är särskilt tondöv. Andra har påpekat att varumärket genom annonsen både gör anhängare och motståndare till Greta Thunbergs klimatkamp upprörda. 

Enligt Martin Jönsson, redaktionell utvecklingschef på Dagens Nyheter, har dock annonsen godkänts av Greta Thunberg själv. 

Resumé sökte under gårdagen en talesperson från BMW för att ställa frågor om annonsen och kritiken, utan framgång.

”Greta Thunberg är en fenomenal och viktig kraft och vi såg det som självklart att annonsera i den utgåva av DN där hon haft stort inflytande på innehållet. Att vi sedan gjorde annonsen som den gjordes såg vi som en hommage till hennes mycket enkla och raka budskap” skriver Carl Lindvall, informationschef på BMW Group Sverige i ett sms till Resumé.

När Resumé påpekade att vi gärna skulle ställa några frågor om hur de resonerat och hur de såg på kritiken blev svaret:

”Hej och tack för intresset, men vi har inte så mycket att tilläga faktiskt. Just nu har vi full fokus på att förbereda lanseringen av nya BMW iX3”.

Inte heller BMW:s reklambyrå Ingo vill svara på några frågor.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

IngoBMW

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.