Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Varumärke
Publicerad: 30 November 2020, 15:04
Återigen har unga svenskars syn på hållbarhet och hållbarhetskommunkation utvärderats Resumé sammanfattar höjdpunkterna i Ungdomsbarometern och Jung Relations färska undersökning.
Tillsammans med Ungdomsbarometern har hybridbyrån Jung för andra året i rad kartlagt unga svenskars (18-35 år) attityder kring hållbarhet, samt vilka branscher och varumärken som de tycker tar störst ansvar för miljön. 273 bolag i 20 branscher.
Rapporten ”Framtidens hållbaraste varumärken 2020” kommer i en tid där hållbarhet har gått från position kring någonting närmast obligatoriskt där allt fler företag jobbar mer diversifierat med sin hållbarhetskommunikation.
87 procent av respondenterna svarar också att hållbarhet är viktigt och 75 procent av Sveriges unga tycker att det är positivt att varumärken uttrycker starka åsikter kring hållbarhet i sin kommunikation.
– Det största misstaget som begås i dag kan vara att man misstar ungas djupa engagemang för hållbarhet som något som lite friskriver kravet på att kommunikationen behöver vara engagerande. Budskap kring hållbarhet går ofta i fällan att informera än att kommunicera. Vidare finns det en övervikt på bevisföring och redovisning i hållbarhetskommunikation, snarare än att skapa engagemang hos en utvald målgrupp, säger Linn Jacobsson, Head of Insight på Jung i en kommentar.
Resumé presenterar nedan de viktigaste slutsatserna från undersökningen:
Undersökningen visar en betydande diskrepens mellan hur de unga konsumenterna uppger att de gör hållbara val och försäljningsdata. Något som rapportförfattarna reserverar sig för på följande sätt:
”Vi tycker därför att det är synd att man lätt fastnar i diskussioner om faktumet att skillnaden mellan värderingar och beteende finns, och att denna skillnad gör det så svårt att veta vilken väg som är rätt prick just nu. Det är nämligen i värderingarna som vi hittar trenderna, visionerna, framtidsblickandet – ofta innan det ens blivit en trend eller kanske till och med en möjlig väg framåt”
I årets studie uppger fler unga män (31 mot 23 procent) att de anser det vara mycket viktigt att leva hållbart jämfört med 2019. Bland kvinnor ligger motsvarande siffror på 34 procent (33).
Det är som konsumenter av livsmedel, el, hem- och fritidsartiklar samt transport som de unga konsumenterna upplever att de tar störst hänsyn till hållbarhet. Minst hänsyn tas vid köp av spel/casino, telekom och bank och finans.
Respondenterna säger sig ta större hänsyn till hållbarhet nu jämfört med innan corona (44 procent).
57 procent uppger att de fattar mer informerade konsumtionsval tack vare varumärkens hållbarhetskommunikation
66 procent anser att hållbarhetskommunikation är enkel att förstå
59 procent blir mer positivt inställda till varumärken som kommunicerar sitt hållbarhetsarbete
55 procent tror på att företagen gör det som utlovas i kommunikationen
57 procent tror inte att det som kommuniceras har någon verklig effekt
56 procent tycker att hållbarhetskommunikation är tråkig
53 % upplever att den sällan känns riktad till dem
Fem viktigaste områdena att jobba med som företag inom hållbarhet:
Miljövänliga produkter och förpackningar
Miljövänlig tillverkningsprocess
Schyssta villkor för arbetare i alla led och länder
Ökad jämställdhet och jämlikhet oberoende av kön, etnicitet eller sexuell läggning
Minskad psykisk ohälsa bland anställda (utbrändhet)
Följande fem branscher anser respondenterna har störst ansvar för att skapa ett mer hållbart samhälle
Bilar & fordon
Transport
Bensin & drivmedel
Livsmedelsproducenter
Elbolag
Och dessa bedömer de svarande har minst ansvar:
Spel och casino
Telefonoperatörer
Hem & fritid
Pension & Försäkringar
Möbler och inredning
När det gäller vilka varumärken som har lyckats bäst i sitt hållbarhetesarbete har respondenterna fått ett formulär med några utvalda varumärken inom varje bransch för att sedan svara på vilka företag de anser jobbar bäst med hållbarhet.
Lantmännen
Arla
Änglamark
Oatly
Kungsörnen
Ica
Coop
Matsmart
Willys
Systembolaget
Max
McDonald’s
Espresso House
Burger King
Subway
Naturkompaniet
H&M
Adidas
Åhlens
Nike
The Body Shop
Lush
Åhléns
Lyko
Skincity
Microsoft
Apple
Samsung
Electrolux
Kjell & Company
Tesla
Volvo
Volkswagen
Toyota
Audi
SJ
SL
Arlanda Express
Voi
Skånetrafiken
Klarna
Swedbank
ICA Banken
Handelsbanken
Avanza
Ikea
Åhléns
Hemtex
Mio
H&M Home
Tradera
Blocket
Clas Ohlson
ÖoB
Kjell & Company
Vattenfall
Eon
Skellefteå kraft
Fortum
Nordic Green Energy
Telia
Tele2
Comviq
Telenor
Bahnhof
Apotek Hjärtat
Apoteket AB
Kronans Apotek
Kry
Apotea
Svenska Spel
Svenska Postkodlotteriet
Betsson
ATG
Maria Casino
Green Cargo
Instabox
Foodora
Postnord
DHL
Scandic
Clarion
Elite Hotels
Radisson Blu
Nordic Choise
Okq8
Circle K
Preem
Shell
Ingo
Riksbyggen
Skanska
Peab
HSB
JM
Folksam
Länsförsäkringar
KPA Pension
Trygghansa
If
1 509 st. intervjuer via e-post i digital panel med ungdomar i Sverige mellan 18-35 år. Fältperiod 23-28 september 2020.