Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Bold ger Karl Fazer nytt utseende – för varumärket närmare rötterna

Publicerad: 29 oktober 2021, 12:07

Designbyrån Bold uppdaterar Fazers flaggskepp Karl Fazer med en ny visuell identitet och förpackningsdesign. Projektet är ett omfattande redesignarbete av deras chokladsortiment i Finland.


Ämnen i artikeln:

BoldFazer

Karl Fazer är ett av Finlands mest kända varumärken och har funnits sedan 1922, med närvaro i hela Skandinavien. Sedan 2019 har Fazer samarbetat med den NoA-ägda designbyrån Bold, och nu släpps deras senaste uppdrag. 

Den uppdaterade Karl Fazer-designen ska öka varumärkesvärdet, och samtidigt vara trofast varumärkets visuella arv med bibehållen igenkännbarhet för konsumenterna.

– Den förnyade varumärkesarkitekturen har sammanfört det breda produktsortimentet genom de olika kategorierna. Genom att betona smaken och förenkla designelementen, har vi tillsammans med Bold lyckats behålla Karl Fazers varumärke relevant och attraktivt. kommenterar Noora Hiltula, Head of Design på Fazer Confectionary.



Kärnan i förpackningsidentiteten är den nya positionen som handlar om att hylla njutningen, smaken och chokladhantverket i en modern tappning, med utgångspunkt i det ikoniska ursprunget.

En genomgående ambition med det visuella språket är att locka fram känslan att få unna sig och dela med sig, som ligger till grund för det nya konceptet. Ett designsystem har sedan skapats för över 80 produkter som bygger på två separata färgfält för smakdifferentiering och visuell hierarki.

– Många av de element vi sammankopplar med Fazer har bevarats när vi har uppdaterat varumärket. Karl Fazers ursprungliga signatur från 1922 var utgångspunkten när vi skapade den nya logotypen, och de ikoniska färgerna, blå och guld, är distinkta element som bevarats. Det finns en stark länk tillbaka till arvet och hantverket när varumärket nu blickar framåt, och det är ett grepp som har uppskattats internt på Fazer, kommenterar Karin van der Kwast Gissberg, Design Director på Bold. 

Produkterna börjar nu lanseras i butik. Ytterligare uppdrag är planerade som en del av Bolds och Fazers långsiktiga samarbete.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-inställningar.

Innehåll: https://player.vimeo.com/video/631091781

 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-inställningar.

Innehåll: https://player.vimeo.com/video/639589796

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-inställningar.

Innehåll: https://player.vimeo.com/video/631770455

Arbetsgrupp

Bold

Karin van der Kwast Gissberg – Design Director

Gia Stridbeck – Client Director

Fred Östman Ellison – Brand Strategist

Carl Cavallius, Lina Sponberg – Designer

Maja Wetterberg – Account Manager


Fazer

Rasmus Bange – Head of Chocolate Brands

Noora Hiltula – Head of Design

Sari Leppioja – Senior Specialist Packaging

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

BoldFazer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.