Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Varumärke
Publicerad: 10 februari 2021, 07:59
Foto: Press
Den svenska spelsuccén Mojang Studios får en ny skrud efter ett års arbete tillsammans med designbyrån Bold. ”Vi har landat i ett resultat som verkligen kommunicerar vad Mojang Studios står för”, säger Jenny Ahnell, senior brand producer på Mojang.
Designbyrån Bold har arbetat med Mojang Studios sedan slutet av 2019, då man inledde ett arbete med att mejsla fram spelbolagets nya visuella identitet.
Mojang Studios äger spelsuccén Minecraft, som 2014 såldes till Microsoft för cirka 17 miljarder kronor. Spelet beräknas ha 132 miljoner användare per månad.
Färgen och formen har inspirerats av spelet i sig. Designsystemet är uppbyggt kring byggstenar som kallas för ”The Mojangs”.
– Minecraft har sina rötter i gamla pixlar, 3D-kuber och hemdatorspel, men samtidigt så är det en global, kross-funktionell jätte som erbjuder en obegränsad kanvas för kreativitet. Så när vi gick från att vara Mojang till att bli Mojang Studios så var det viktigt att bära med oss allt detta in i framtiden. Bold tog sig an uppgiften med bravur och lyckades förädla våra galna idéer till en lekfull och modulär identitet vi alla är stolta över, säger Markus Toivonen, creative director på Mojang Studios, i ett pressmeddelande.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Den uppdaterade visuella identiteten är en del av Mojangs satsning på att skapa en tydligare avsändaridentitet, och att styrka företagets employer branding.
– Vi är mycket nöjda med samarbetet oss emellan. Vi hade en tight deadline för hela projektet men tack vare ett nära samarbete mellan vårt kreativa team av designers, vår sound director, och ett brett team på Bold så har vi landat i ett resultat som verkligen kommunicerar vad Mojang Studios står för, säger Jenny Ahnell, senior brand producer på Mojang.
Designsystemet är uppbyggt kring byggstenar som kallas för ”The Mojangs”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Bold:
Oskar Lübeck, Chief Creative Officer
Oliver Helfrich, Creative Director
Eva Aggerborg, Design Director
Yun Yu, Design Director
Michael Laning, Design Director
Martin Klint, Senior Motion Designer
Carl-Johan Nordin, Senior Designer
Whitney Macaluso, Designer
Ivo Rubboli, Designer
Michael Olaye, Chief Growth Officer
Harry Elonen, Client Director
Lova Henriksson, Account Manager
Tina Thornander, Senior Account Manager
Carina Lockhart, Account Manager
Mojang Studios:
Jenny Ahnell, Senior Brand Producer
Markus Toivonen, Creative Director
Wiktor Persson, Art Director Brand