Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

Bold tar fram ny visuell identitet åt Minecraft-ägaren

Publicerad: 10 Februari 2021, 07:59

Foto: Press

Den svenska spelsuccén Mojang Studios får en ny skrud efter ett års arbete tillsammans med designbyrån Bold. ”Vi har landat i ett resultat som verkligen kommunicerar vad Mojang Studios står för”, säger Jenny Ahnell, senior brand producer på Mojang.


Ämnen i artikeln:

MojangMinecraftBold

Designbyrån Bold har arbetat med Mojang Studios sedan slutet av 2019, då man inledde ett arbete med att mejsla fram spelbolagets nya visuella identitet. 

Mojang Studios äger spelsuccén Minecraft, som 2014 såldes till Microsoft för cirka 17 miljarder kronor. Spelet beräknas ha 132 miljoner användare per månad. 

Färgen och formen har inspirerats av spelet i sig. Designsystemet är uppbyggt kring byggstenar som kallas för ”The Mojangs”. 

– Minecraft har sina rötter i gamla pixlar, 3D-kuber och hemdatorspel, men samtidigt så är det en global, kross-funktionell jätte som erbjuder en obegränsad kanvas för kreativitet. Så när vi gick från att vara Mojang till att bli Mojang Studios så var det viktigt att bära med oss allt detta in i framtiden. Bold tog sig an uppgiften med bravur och lyckades förädla våra galna idéer till en lekfull och modulär identitet vi alla är stolta över, säger Markus Toivonen, creative director på Mojang Studios, i ett pressmeddelande.

Den uppdaterade visuella identiteten är en del av Mojangs satsning på att skapa en tydligare avsändaridentitet, och att styrka företagets employer branding. 

– Vi är mycket nöjda med samarbetet oss emellan. Vi hade en tight deadline för hela projektet men tack vare ett nära samarbete mellan vårt kreativa team av designers, vår sound director, och ett brett team på Bold så har vi landat i ett resultat som verkligen kommunicerar vad Mojang Studios står för, säger Jenny Ahnell, senior brand producer på Mojang.

Designsystemet är uppbyggt kring byggstenar som kallas för ”The Mojangs”.

Arbetsgrupp:

Bold:

 Oskar Lübeck, Chief Creative Officer

Oliver Helfrich, Creative Director

Eva Aggerborg, Design Director

Yun Yu, Design Director

Michael Laning, Design Director

Martin Klint, Senior Motion Designer

Carl-Johan Nordin, Senior Designer

Whitney Macaluso, Designer

Ivo Rubboli, Designer

Michael Olaye, Chief Growth Officer

Harry Elonen, Client Director

Lova Henriksson, Account Manager

Tina Thornander, Senior Account Manager

Carina Lockhart, Account Manager

 

Mojang Studios:

 Jenny Ahnell, Senior Brand Producer

Markus Toivonen, Creative Director

Wiktor Persson, Art Director Brand

 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

MojangMinecraftBold

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.