Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärke

Boulebråk på Google: ”Det här är fult”

Publicerad: 30 november 2021, 13:51

Enligt SEO-experten Christian Rudolf kan det vara Google som är boven i dramat.

Foto: TT NYHETSBYRÅN

Ugglan: ”Självklart är jag upprörd”. Boulebar: ”Vill inte beblandas med dem.” Ett boulebråk har blossat upp i Stockholm. Ugglans grundare anklagar Boulebar för att använda deras goda namn för att dra trafik på Google. Samtidigt kan just sökjätten vara den riktiga boven i dramat.


Ämnen i artikeln:

VarumärkeGoogle

I november fick Ola Lax, grundare av Ugglan Boule & Bar på Södermalm i Stockholm en rad samtal under flera dagar från gäster som ville boka boule på Ugglan. När de googlade Ugglan boule och tryckte på länken högst upp kom de till boulebar.se i stället. Efter de första samtalen trodde Ola Lax att de som ringt måste missförstått något men när fler samtal kom in beslutade han sig för att undersöka saken. Han googlade ”Ugglan boule” och såg till sin förvåning att sökresultatet högst upp visade Ugglan boule i annonstexten, men länkadressen gick till boulebar.se.

– Vad är det här tänkte jag. Så klickade jag på den och då kom jag in på boulebars sajt. Sen gjorde jag provsökningar flera gånger och då kommer det upp varianter på det här. Det står alltid Ugglan boule men med olika ändelser, ”grus mitt i stan”, exempelvis. Det är olika varianter men samma annons, säger Ola Lax.

Ola Lax, grundare av Ugglan boule och bar.

Foto: Privat

”Så här gör man inte”

Ola Lax är övertygad om att deras konkurrent har köpt Googleannonser med nyckelorden ”ugglan” och ”boule” för att hamna högst upp i Googles sökresultat och, som han menar, att kapitalisera på deras namn.

– Så gör man inte, man konkurrerar och snor kunder av varandra men så här gör man inte. Det är fult, säger Ola Lax.

– Självklart är jag upprörd. En liknelse med hur Boulebar annonserat i Ugglans namn är om Renault skulle köpa sökorden ”Volvo” och ”bilar” för ett sedan annonsera med rubriken ”Volvo bilar – en helfransk körupplevelse” länkat till Renaults sajt. Man kan väl nästan anta att det skulle hända en del rent juridiskt, säger han.

Ola Lax överväger nu rättsliga åtgärder mot Boulebar.

– Vi har en jurist som har tittat på det här som säger att det här är vilseledande marknadsföring och varumärkesintrång, säger han.

– Vi har kontaktat Boulebar och gett dem ett erbjudande, be oss om ursäkt och kompensera oss för det här så släpper vi det. Egentligen orkar vi inte hålla på att bråka, men när de först stjäl våran trafik och sen är arroganta så blir man ju arg, säger Ola Lax.

Boulebars vd och grundare, Henrik Kruse, menar att de inte alls har köpt annonser med sökordet ”ugglan”.

– Vi köper ord på Google, vi köper ”boulebar”, vi köper ”boule” och vi köper ”brunch”. Vi kan göra breda sökningar och då plockar Google in allt möjligt som finns i orden ”boulebar” eller ”boule”. Förmodligen har då Ugglan och hans verksamhet och de sökningarna och då kopplar de ihop varandra, säger Henrik Kruse. 

– Det är väldigt olyckligt att det stått ”Ugglan boulebar” och så har det varit våra länkar. Det vill inte vi. Därför har vi tagit bort negativt sök på Ugglan eftersom vi inte vill bli beblandade med Ugglan. Ugglan är en sjukt bra verksamhet men vi är boulenördar på riktigt och Boulebar står för något helt annat, fortsätter han.

Kan vara Googles fel

Enligt Christian Rudolf, Google & SEO-expert och ägare av byrån Topdog, är det förmodligen sökjätten som är boven i dramat i varumärkesdispyten. När man lägger upp en kampanj i Googles annonsverktyg för exempelvis ”boulebar Stockholm” i november när färre personer googlar efter boule samtidigt som man sätter en ganska hög budget för kampanjen kommer Google att försöka spendera din budget. Och eftersom färre personer söker på kampanjorden och Google samtidigt vill öka exponeringen börjar algoritmen jobba för att hitta fler relevanta ord för att öka exponeringen. Då kan ”Ugglan boule” anses vara relevant och då börjar Google annonsera på det sökordet. Samtidigt kan man automatisera annonstexten med Google och då hamnar plötsligt ”Ugglan boule” som en annons högst upp eftersom Google inte vet att det skulle kunna röra sig om ett varumärkesintrång.

– Google vill tjäna mycket pengar och har algoritmer som försöker expandera dina kampanjer på olika sätt. Givet hur du sätter upp kampanjen försöker de maxa den. Då kan det bli så att man syns på sina konkurrenters varumärken fastän man inte vill det. Oftast när en annonsör syns på sina konkurrenters varumärken är det inte en medveten handling, säger Christian Rudolf.

En bidragande faktor till att det här blir ett problem är att så mycket i Googles annonsverktyg i dag är automatiserat.

– Det är väldigt mycket maskiner som styr de här kontona och eftersom mindre annonsörer inte betalar så mycket så du måste automatisera mycket. Gäller det i stället flygresor så finns det maskiner och människor som styr kontona och håller koll. Det finns hela strategier runt kontona eftersom de gör av med bortåt en miljon i månaden. Men för en annonsör som kanske lägger 1 000 kronor i månaden är det nästan helt automatiserat, säger han.

Resumé har sökt Google som har bett att få frågor mejlade till sig.

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Ämnen i artikeln:

VarumärkeGoogle

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.