Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag23.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Varumärke

Burger King lanserar retroinspirerad identitet – största omprofileringen på 20 år

Publicerad: 8 Januari 2021, 09:14

Kort in på det nya året byter Burger King utseende. Varumärkets nya logotyp, förpackningar och restauranger kommer med typsnitt och brandgula färger som andas 1970-tal.


Ämnen i artikeln:

Burger KingIdentitetDesign

Den nya varumärkesidenditeten är framtagen av designbyrån Jones Knowles Ritchie och är den största omgörningen som varumärket har gjort på 20 år. Resultatet kommer i en ny logotyp, förpackninagr, merchandise, menytavlor, restauranguniformer, inrediningen, sociala och digitala medier.

Tanken är att det nya utseendet tydligare ska differentiera varumärket från konkurrenterna.
Burger Kings redesign ska ses i ett sammanhang där de likt flera andra stora varumärken över många branscher har skapat ett enklare utseende, anpassat för att fungera i de digitala kanalerna. Varumärkesidentiteten ska också lyfta fram fräschheten i de naturliga ingredienserna, i en kategori som inte direkt förknippas med kvalitet. Därmed kan identiteten ses som en del av samma positionsarbete som Ingos mångfaldigt prisbelönta kampanj för hamburgerjätten, Moldy Whopper. 

Den senaste stora omgörningen för Burger King kom 1999 logo, med en cirkulär blå symbol runt hamburgerikonen. Det nya utseendet hämtar näring i identiteterna från 1969 och 1994. Mer avskalat och samtidigt lekfullt där ”Burger King” hamnar mellan två hamburgerbrödsymboler. Det nya, egna typsnittet Flame i semi-serif är har vissa likheter med 1970-talets stora typsnitt Cooper Black. 

Bild 1/1  

Bild 1/1  

Bild 1/1  



Den nya identiteten ska kommunicera den mat- och smakresa som Burger King befinner sig i.

– Design är ett av de viktigaste verktygen vi har för att kommunicera vilka vi är och vad vi står för. Design är också viktigt för att framhäva maten vi serverar och att våra gäster får den kompletta upplevelsen vi vill att de ska ha, säger Burger Kings globala designchef Raphael Abreau.

Designelementen i den nya identiteten har tagits fram för att bättre visa det som utmärker Burger King och hamburgerjättens vision för framtiden. Samtidigt har företaget hållit sig nära sitt arv.

Den nya visuella identiteten är helt i linje med den resa vi varit på en tid nu, med fokus på kvalitet, inga artificiella tillsatser, fräscha råvaror och alla burgare gjorda på beställning. Så är den verkligen Burger King också, lekfullt och med fokus på att njuta av god mat. Det känns väldigt kul när en ny design och identitet verkligen lyfter fram det arbete som gjorts  så här, säger Burger Kings marknadschef Daniel Schröder till Resumé.

Varför är det så pass många varumärken som väljer att gå tillbaka till de visuella rötterna de senaste åren?
– För varumärken med en historia de är stolta över så kan det vara ett utmärkt sätt att påminna människor om att man fortfarande står för det man alltid har gjort, samtidigt som man utvecklas och alltid vill bli bättre.

Vad gör ni för förändringar av upplevelsen för att få utseendet att rimma med produkten?
– Den nya identiteten fokuserar verkligen på produkterna vilket är precis vad vi också gör, till exempel genom att vi tagit bort alla artificiella tillsatser och fokuserar på kvalitet och fräscha råvaror. Det grafiska är även anpassat för att vi ska kunna utveckla vår digitala upplevelse på ett snyggt och användarvänligt vis.
 

Gäster kommer att börja se den nya visuella identiteten i Sverige under början av 2021.

Burger Kings nya visuella identitet

Logotyp.Sedan lanseringen av den nuvarande logotypen 1999 har branschen övergått till ett mer modernt och digitalt formspråk. En ny minimalistisk logotyp möter samtidens varumärkesutveckling och hyllar varumärkets arv genom en raffinerad design som är självsäker, enkel och lekfull.

Färg: Färgerna är djupa och djärva och har inspirerats av Burger Kings  grillprocess och färska ingredienser. Den nya bildsättningen har mycket textur och framhäver den sensoriska aspekten av maten.

Typsnitt. Burger Kings nya varumärkesskyddade typsnitt kallas (passande nog) för ”Flame”. Inspirationen till typsnittet har hämtats från formerna av BK:s mat - rundat, djärvt, smaskigt - och varumärkets lekfulla personlighet.

Uniformer. De nya uniformerna blandar en modern och bekväm stil med utmärkande färger och grafik. Verkliga anställda från BK:s restauranger är med i Burger Kings nya reklamer.

Förpackning. De nya förpackningarna visar stolt upp den nya logotypen och använder både starka färger och lekfulla illustrationer av ingredienser.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Burger KingIdentitetDesign

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.