Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Varumärke

CDON gör om sitt varumärke – därför behåller de namnet

Publicerad: 5 November 2019, 08:07

Henrik Jarl, chief marketing officer på CDON.

Foto: Pressbild

CDON har breddat sig från traditionell e-handlare till marknadsplats och vill markera omställningen med en ny varumärkesidentitet. Namnet CDON, som har sitt ursprung i en tid då bolaget främst sålde CD-skivor, får dock vara kvar. Chief marketing officer Henrik Jarl förklarar varför.


Ämnen i artikeln:

NeumeisterAcneCDON

År 2014 påbörjade CDON en strategisk omställning från traditionell e-handlare till marknadsplats. Enligt CDON har omställningen varit framgångsrik och lett till att man har hittat en ny skalbar och lönsam marknadsmodell. Under de senaste 12 månaderna har CDON ett positivt rörelseresultat, före av- och nedskrivningar på 11 miljoner kronor – vilket är första gången sedan 2015.

Nu vill CDON vidare stärka sin marknadsposition genom att rulla ut en ny varumärkesidentitet. Då varumärkeskännedomen är hög är målet med den nya identiteten att stärka tydligheten och bidra till en enhetlig kommunikation. 

Den nya varumärkesidentiteten har tagits fram tillsammans med designbyrån Neumeister. Neumeisters uppdrag har varit att stärka CDONs visuella identitet och varumärke. De har dessutom tagit fram ett långsiktigt kommunikationskoncept under parollen ”Means a great deal”, som ska lyfta fram att det alltid är en bra deal att handla på CDON. 

– Verksamheten har tagit jättekliv framåt och förbättrat lönsamheten, så från det perspektivet har vi i dag en bra grund att stå på. Däremot såg vi ett behov av en uppfräschning av varumärket. CDON är ju ett 20 år gammalt varumärke och mycket har hänt sedan starten. Vi ville ha en ny varumärkesidentitet som speglar samtiden och det vi vill åstadkomma framöver, säger Henrik Jarl, chief marketing officer på CDON, till Resumé.  

– I arbetet med det har vi tagit fram en mängd data för att ta reda på vad kunderna tycker om oss, och sett att vår kännedom är skyhög. Men vi behöver förtydliga vårt varumärke och förmedla vårt inkluderande perspektiv som handlar om att vi välkomnar alla kunder till oss, fortsätter han. 

Tillsammans med Neumeister har bolaget valt att behålla namnet CDON, som har sitt ursprung i en tid på bolaget främst sålde CD-skivor. 

– Alternativet att ta bort namnet kom med risken att ta bort vår höga kännedom. Dessutom finns någonting nästan ikoniskt i varumärket och det finns en stor kärlek till det både internt och externt. Frågar du ungdomar vet de knappt vad en CD är för något, och med den nya identiteten vill vi visa att vi tar varumärket från något det en gång var till någonting helt nytt. Vi vill ladda varumärket med rätt värden, och framför allt informera den yngre skaran att det finns något för alla här. Vi har ju inte bara CD-skivor i dag, utan miljontals olika produkter.  

Parallellt har CDON valt Acne som ny reklambyrå, vars uppdrag är att stärka den kreativa höjden i kommande kampanjer. Först ut är Singles Day och Black Friday i november. Tidigare reklambyrå var Bästa Kompisar i Malmö. 

– Vi har tidigare fokuserat mycket på aktivering. Nu vill vi höja den kreativa nivån och skapa mer emotionella associationer till varumärket, säger Henrik Jarl.

Arbetsgrupp

CDON:

Henrik Jarl, CMO

Pelle Bergkvist, Head of Design

Shima Svensson, Marketing Operations Manager

David Olhed, CCO

Jens Hagert, SEM Specialist

 

Neumeister: 

Peter Neumeister - Creative Director

Karolina Ekstrand - Produktionsledare

Anna Dormer Volgsten - Designer

Tor Weibull - Designer

Niklas Brunner - Designer

Björn Kongslöv - Originalare

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

NeumeisterAcneCDON

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.